20 December 2009

Tangisan Marhaen


Seperti yang kita ketahui, prestasi pasukan negara kita tak sebaik yang kita harapkan.. tapi aku selalu bangga dengan mereka kerana mereka mempunyai supporter fanatik yang akan membuat penonton lain meremang dengan sorakan-sorakannya..

Supporter.. mendengar perkataan ini sahaja pasti fikiran kita langsung tertuju pada bolasepak.Ya, supporter dan bolasepak ibarat aur dengan tebing.bagai isi dengan kuku.Dimana ada bolasepak, di situ ada supporternya..

Betapa bangganya aku kalau sebuah media massa atau apapun membahas tentang fanatisme para supporter. Berlaku jujur,pertama kali aku merasa bagai suatu semangat yang merasuk dalam jiwa aku adalah pada tahun 2003,ketika menonton perlawanan bolasepak antara pasukan Besiktas menentang Karsiyaka. Ketika itu aku duduk dikelompok CARSI (penyokong Besiktas).Yang aku tonton bukan permainannya tapi gelagat dan sorak-sorai sang penyemangat menyanyikan chant-chant yang membuat mata aku berkaca-kaca. Mungkin sebahagian akan mengatakan aku melebih-lebih, namun bagi orang yang pernah merasainya dan memang cinta akan bolasepak, kata ‘melebih-lebih’ itu tak akan keluar dari mulutnya..


Namun berkacanya mata aku itu ada dua sebabnya.Yang pertama kerana semangat menyokong yang ditunjukkan oleh CARSI terhadap Besiktas dan yang kemudian pula adalah perasaan sedih kerana aku tak dapat merasai suasana dan atmosfera seperti ini di tanah air sendiri.Sungguh jauh jurang perbezaan antara supporter kita dan mereka dimana mereka sentiasa mendukung pasukan kesayangan mereka tak kira kalah atau menang malah sanggup mati untuknya sedangkan di sini,menang dikritik..kalah dicaci hina.Dan apa yang ketara diantara kebanyakan peminat bolasepak disini terlalu mengagung-agungkan bolasepak moden.

Bukan sahaja pasukan dikutuk dikeji, malah ada juga individu yang mempersoalkan mengapa aku dan rakan-rakan terlalu taksub mendukung pasukan Negara sedangkan jelas, apa yang kami lakukan adalah untuk menyemai rasa cinta dan nasionalis terhadap negara kami dan Negara ‘mereka’. Sepatutnya persoalan itu yang layak diutarakan kepada mereka.kenapa?

Kalian yang mencaci di sana, kalian tak pernah lalui bagaimana susah payah kami supporter mengharungi cacian dan hinaan dari orang seperti kalian demi memartabatkan maruah Negara.Jangankan untuk berjalan bersama, menampakan muka dengan lambang kebesaran pun kami sudah dicaci dari jauh.Mungkin itu hal biasa menurut kalian, tapi menurut kami itu hal yang menyakiti batin kami. Kalian mungkin tidak merasakannya dan membuat kalian terus dan terus melakukannya. Mungkin kalian takkan merasakannya kerana nasionalisme dalam diri kalian semakin pudar..

Siapa lagi yang akan menyokong Malaysia selain daripada rakyatnya sendiri? Tak usah kita berharap peminat bolasepak Eropah akan menyokong Malaysia kerana sesungguhnya mereka tak akan! Tak salah untuk mengagumi kelab-kelab besar seluruh Eropah tetapi adalah sesuatu yang sangat tidak patut jika sanggup memperlekehkan Negara sendiri dan membanding-bandingkan prestasi kita dengan yang lain kerana apa yang kita ada,itulah yang kita akan perjuangkan. Malaysia tetap Malaysia.Tak akan jadi seperti yang lain.
Tahniah utk King Gobal dan anak buah.Penantian 20 tahun sudah berakhir.Teruskan usaha tingkatkan semangat.Kami akan tetap mendukung siapa pun yang membawa nama Malaysia.Kepada FAM,kiss ur royal ass!

11 December 2009

Perjuangan


Pertandingan diperingkat antarabangsa yang telah lalu, sedang dan akan berlangsung dalam kancah bolasepak Negara, kita maklum bahawa skuad HarimauMalaya berada dalam posisi yang tidak menentu namun itu bukanlah posisi selayaknya dengan segala fasiliti dan kemudahan yang kita ada sekarang walaupun patut disyukuri.

Tetapi bagi peminat dan penyokong tegar HarimauMalaya baik di Lembah Kelang mahupun di belahan kota yang lain di penjuru dunia dapat sentiasa mendukung secara langsung ataupun tidak langsung adalah suatu kebanggaan walaupun tidak dapat mengikuti setiap perlawanan kerana komitmen kerja atau hal-hal yang lain. Namun berkat doa yang tulus serta harapan yang menggunung tidak pernah putus untuk dilimpahkan ke atas kejayaan skuad HarimauMalaya.

Dari semua itu yang tak dapat dinafikan pada setiap perlawanan yang melibatkan HarimauMalaya adalah kehadiran penyokong setianya yang selalu memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi sebagai sebahagian daripada menunjukkan kesetiaan mereka kepada Negara tak terkecuali bagi peminat yang dilabel sebagai lalang.

Kehadiran mereka disamping memberi semangat juga memberi ‘warna’ disetiap perlawanan. Mereka adalah generasi-generasi Ultras yang terinspirasi dari semangat juang para penyokong dari Eropah tetapi tidak lupa akan budaya dan undang-undang yang didaulatkan di Malaysia. Mereka adalah generasi-generasi penerus kejayaan HarimauMalaya dan kebanggaan sebagai Ultras Malaya.


Di mata mereka yang belum mengenal ertinya budaya menyokong akan terlihat dan akan terakam satu nilai kejujuran,kesetiaan dan suatu nilai perjuangan untuk meraihnya.
Semakin kerap mereka hadir memberi sokongan, semakin banyak nilai positif dan semakin menebal semangat nasionalisme mereka berbanding mereka yang berkiblatkan bolasepak Inggeris, yang mengagungkan arena modern football sungguhpun nyata tiada apa yang baik dengan tindakan mereka yang seakan lupa bahawa mereka adalah rakyat Malaysia. Mereka membalas, walaupun kami berbaju merah atau biru tetapi kami tetap menyokong HarimauMalaya. Persoalannya bila mereka tunjukkan warna mereka hitam kuning kerana tidak pernah penuh stadium bila perlawanan melibatkan HarimauMalaya sebaliknya kedai mamak penuh sesak bila terdapat perlawanan dari Liga Inggeris?


Mungkin ini bukan sekadar mimpi sebahagian besar pejuang-pejuang ini. Atmosfera bolasepak tidak hanya dirasakan oleh orang-orang lama, namun dapat juga dirasakan oleh penyokong lalang dan lebih tinggi nilainya untuk Ultras Malaya. Tidak ada yang mustahil jika kita mendidik mereka dan merintis semangat mereka dan mula menempatkan mereka dikelompok kita di stadium (curva) sebagai sebahagian nilai kebudayaan bolasepak dan nilai nasionalisme yang tinggi seperti yang dapat kita saksikan betapa ‘berjuang’nya penyokong-penyokong di liga-liga Negara Balkan.

Ultras Malaya. Cinta mereka suci murni tak mengenal populariti tak kenal publisisti,cinta mereka sejati tak mengenal situasi tak mengenal prestasi. Cinta mereka mulia tak mengenal kuasa,cinta mereka putih tak mengenal perih. Cinta mereka ghairah tak mengenal lelah, tak mengenal menyerah. Dan banyaknya perasaan cinta mereka ini diungkapkan pada wajah-wajah mereka yang penuh makna dan dizahirkan pada kain rentang mereka yang tergantung di pagar-pagar sekitar stadium.

Sayang jika benih cinta mereka yang tumbuh berkembang tanpa bunga dan menghasilkan buah. Keringat dan rasa sayang mereka jangan sampai menjadi hampa dan sia-sia kerana sisi hitam bolasepak itu sendiri. Cukup bagi tragedi Red Warrior dan Laskar Kuning, setidaknya untuk mereka memahami disamping sukan bolasepak itu adalah hiburan dan mimpi-mimpi kecil yang indah untuk diraih.

Bagi mereka yang terus berjuang dan ingin berjuang bersama kami, semoga dapat menghafal setiap baris bait-bait pencetus semangat untuk wira kita dan menjadi penyokong tegar yang militan. Jadikan lapangan sorakan kita bukan sesuatu untuk ditertawakan bangsa lain, sesuatu yang jadi bahan jenaka dan cemuhan mereka. Jangan kita dikenali sebagai pencetus kekecohan, janganlah kita dilabel dengan gelaran perusuh, tetapi biarlah barisan hadapan pejuang ini diketahui dengan sifat kerasnya menyokong, tak akan pernah berhenti mempertahankan daulat Negara dan sanggup mati deminya.

Kelak kita tidak hanya bangga menjadi bangsa Malaysia tapi akan lebih bangga jika spirit dan kesetiaan tanpa batas akan diwarisi oleh generasi seterusnya secara hakiki dan penuh erti. Tuhan tidak mengirim kemenangan,kejayaan dan keberuntungan dalam kehidupan bila tiada perjuangan,pahlawan dan ianya tidak diwarisi.

“Hingga ke titisan darah terakhir..”

ULTRAS MALAYA

09 December 2009

Selagi Hidup

Selagi hidup,hiduplah sepertimana yang kamu suka dan yang paling penting jalan terus beb!Pastikan value kebahagiaan itu diatas sekali melangkaui batas waktu mahupun wang ringgit.Duit tak boleh bawak ke mati beb,tapi bahagia itu inti rasa..rasa adalah nikmat,suka atau tak suka..Kalau kamu banyak duit,hati tak senang,pun tak guna juga..Tak ada duit pun susah juga..hahaha..Tapi kalau kamu pilih untuk jadi kaya,teruskan niat kamu..Jangan jadi macam aku..Aku memang gini,suka yang gitu-gitu saja..Kadang menyusahkan juga...

Sepatutnya tidak ada apa yang perlu dikhuatirkan tentang hidup dan mati,semuanya telah direncanakan sejak benih pertama kita dari dalam perut ibu lagi.Bukankah itu Tuhan punya kuasa..Cuma tahap yakin kita kepada makna hidup itu sendiri,yang itu bagus kalau kita pertingkatkan..Yang penting bersederhanalah dalam menjalani.

Ok,apa yang membahagiakan kamu?Anak-anak?Isteri?Famili?Wang ringgit atau emas dan permata?Kereta mewah yang tersadai disana sini?Baju-baju Bundle yang rare yang harganya cecah ribuan ringgit sehelai?Bisnis yang mencecah billion ringgit.Apa saja yang ada dibenak kamu.Itulah acuan dan hala tuju hidup kamu.Aku ada bersembang dengan kawan baik itu hari,tentang bahagia.Aku cakap,kalau kamu ada anak nanti,kamu akan berubah menjadi seorang manusia yang lebih berguna dan menghargai hidup.Bukannya tak ada anak hidup tak berguna.Pun berguna juga..Ini hanya pendapat aku tentang apa yang aku lalui.Kita lihat kawan-kawan kita yang dulunya tak macam orang,bila dah berkeluarga berubah 100%.Itu bukannya dibuat-buat..Itu fitrah alam dan manusia.Biasanya laki bini yang dah berkahwin lama tapi tak dapat anak,pun ada solutionnya..Itu namanya hidup..ada yang kita suka,ada yang kita tak suka.Takkan pasal bab yang tak suka kita nak memaki takdir pulak.Memaki takdir samalah maknanya dengan kamu memaki Tuhan.Tapi kalau kamu nak maki jugak,makilah..ha ha ha..Gerenti kamu akan dapat jawapannya.Ahli falsafah,Osho kata..Benci pun sebahagian dari makna cinta dan kasih sayang juga,Sebab ianya masih dalam subjek kecintaan.Love and hate.Jadi kalau kamu tak puas hati juga dengan takdir kamu,kamu boleh mengadu degan Tuhan dalam konteks yang lebih matang..tak semestinya ada elemen romantik disitu.Tak semestinya kena ada sedu sedan..Kamu boleh mengadapnya dengan dada yang lapang,jiwa yang tenang..Neutral.Itu yang terbaik.Itu keyakinan yang mutlak.Walhal sebelum ada ingat dalam otak kamu,Dia telahpun tahu segalanya tentang semalam,hari ini dan esok kamu.

Dulu,suatu masa dulu..aku agak extreme dalam mendalami ilmu agama.Jadi aku ada banyak kawan-kawan yang sealiran,yang senior dan junior..Perjalanan yang extreme biasanya banyak part yang tersasul..Jadi aku suka provoke..sangat sarkastik..Yang member aku sorang ni dok bercerita tentang rasulullah dan cerita-cerita para aulia,dan aku just provoke saja..Bukannya apa..nak menguji saja.Tapi kawan aku ni dia senyum saja,dia relaks....So sepuluh tahun lepas tu..Aku berguru pulak denagn sorang lagi Guru agama..Yang mana guru agama aku ni member baik,maknanya seguru dengan kawan yang aku selalu kondem tu...Its a small world..Jadi aku tanya dia..kenapa dulu aku selalu provoke,kau senyum je?Dia cakap...Aku suka kau melalui proses demi proses...Oh,begitu rupanya..ha ha ha...Kalaulah kita tahu yang hidup ini hanyalah sekadar permainan..Kita akan lebih relaks menghadapinya..tak percaya?Trust me..

10 November 2009

Football Hooliganism





WHAT IS 'FOOTBALL HOOLIGANISM'?

Football hooliganism has no specific legal definition. The term was created by the media, the tabloid press in particular, in the mid-1960s and since then they have been extremely flexible and indeterminate in ascribing the "hooligan" label to different incidents. Football hooliganism is seen by most to mean violence and/or disorder involving football fans. However there are two very specific 'types' of disorder that have been labelled 'hooliganism':

(a) Spontaneous and usually low level disorder caused by fans at or around football matches (the type that typically occurs at England away matches), and

(b) Deliberate and intentional violence involving organised gangs (or 'firms') who attach themselves to football clubs and fight firms from other clubs, sometimes a long way in time and space from a match. Therefore if you are using the term 'football hooliganism' in your work, be very clear about what it is you are referring to!



WHEN DID FOOTBALL HOOLIGANISM FIRST OCCUR?
Traditionally, football hooliganism has been seen as first occurring in the late 1960's, and peaking in the late 1970's and mid 1980's before calming down following the Heysel and Hillsborough disasters. However, incidents of crowd disorder at football matches have been recorded as early as the 19th Century. During a match in 1846 in Derby the riot act was read and two troops of dragoons called in to deal with a disorderly crowd, whilst pitch invasions became increasingly common from the 1880's onwards. The paucity of accurate figures, official or otherwise, makes it difficult to gauge the frequency and severity of such episodes. The picture is clouded further by the prevalent leniency given at the time toward crowd disturbances that didn't actually interfere with the game. It is often claimed that hooliganism at football matches became much more prevalent in the 1970's and 1980's, with more reported wide-scale violence at matches. However, again it is difficult to know whether the amount of disorder increased or whether the growing media interest in, and coverage of, crowd disorder has meant it is reported far more regularly. Certainly analysis of certain incidents of disorder (e.g. Sweden v England, Sept. 1989) reveals substantial and irresponsible exaggeration of violence involving supporters by both tabloid and broadsheet press.




THE MEDIA'S COVERAGE OF FOOTBALL HOOLIGANISM
The issue of the media's coverage of football hooliganism is very important as it is the media that helped construct the public’s understanding and view of the phenomenon. Within Britain the tabloid press in particular have found hooliganism to be an easy target for the kind of sensationalist reporting that boosts their circulation. This sensationalist style of reporting often relies on powerful headlines grounded in violent imagery and war metaphors whilst articles are regularly 'edited for impact'. This style of reporting has developed over the past 50 years sparked by the moral panic of the 1950's at the rise of juvenile crime and delinquency. Some argue that the tabloids’ style of reporting, such as the publishing of league tables of hooligan notoriety (Daily Mirror 1974) serve to encourage hooligans by placing them in the limelight. The tabloids have also been accused of helping to incite hooliganism by promoting xenophobia. For instance prior to England's semi-final clash with Germany in Euro 96 the Daily Mirror ran a headline of 'Achtung Surrender' whilst the Sun went with 'Let's Blitz Fritz'.

Central to the understanding of the media's role in our understanding of Hooliganism is what Stuart Hall calls the 'amplification spiral' of sensationalist media reporting feeding a desire for more stories that can lead to a widespread and unnecessary 'moral panic' suggesting the problem was actually worse than in reality it was. This is in turn often precipitates a call for tougher control measures which when implemented can create further confrontation and draw yet more people in to become involved. The tabloid press in the 1970s and 80s in particular therefore helped to amplify the problem and create a widespread panic over football hooliganism that was completely disproportionate to the actual extent of the problem.

Furthermore, this style of sensationalist reporting has also meant that the press has been able, to an extent, to influence policy decisions dealing with football hooliganism which has resulted in a variety of short sighted measures which have done little, if anything, to improve the situation. Inaccurate press constructions of why disorder involving England fans occured - and suggestions of how to control it - after disorder in Sweden (1989), Marseille (1998) and Charleroi (2000) in particular led to pressure for controversial Football Banning Orders. In contrast to the English press, it should be pointed out that in some countries the press have had a positive effect, as in Scotland and Denmark where heavy and favourable coverage of the 'Tartan Army' and the 'Rooligans' has deliberately set them apart from the hooligan perspective.


HOW SERIOUS IS FOOTBALL HOOLIGANISM NOW?
Football hooliganism domestically has changed significantly since the Taylor Report of 1990. All-seater stadiums, 'Football Intelligence' and Closed Circuit Television in particular have meant that incidents of violence inside football grounds (particularly in the Premiership) are rare. In addition, arrests for football-related crimes have reduced dramatically since the late 1980's whilst attendances have risen. However, this does not mean that football hooliganism has necessarily reduced. Much football disorder has been 'pushed' from the stadium itself to other meeting places, with groups needing to be better organised. It also now has the potential to be more violent. The location of most serious disorder means that violence is rarely reported and that the Police will be less able to control it and make arrests.

As stated above, there are two different phenomena that have been labelled 'hooliganism'. First is the spontaneous and usually low-level disorder that takes place in and around stadia and when English teams travel abroad. In the UK, this is relatively rare considering the number of supporters attending matches. However, abroad, English fans have often been involved in disorder (e.g. Marseille 1998, Charleroi 2000, Slovakia 2002, Albufeira 2004, Stuttgart and Cologne 2006 and Rome 1997 and 2007). Often the extent of this disorder is exaggerated by excessive media reporting and in many cases English supporters are the victims of attacks by local fans/police rather than the aggressors. The press has typically claimed such disorder is the result of 'hooligans' traveling with the intention of fighting and being able to draw drunken English fans into disorder. However, analysis of incidents from 1990-2007 in Stott and Pearson's 'Football Hooliganism: Policing the War on the English Disease' (2007 Pennant Books) criticised this view and suggested that external factors such as indiscriminate policing and the presence of aggressive local youths were usually the cause of rioting involving english fans abroad.

Second is the more serious disorder caused by hooligan 'firms' in the UK. Domestically this is still a huge problem, with most football clubs having groups of 'risk supporters' who wish to fight rival firms. UK police have to deal with the problem of organised firms trying to confront each other on a regular basis, although the disorder is rarely reported (due to the lack of coverage of incidents) and as it usually takes place far from the ground, 'normal' fans do not tend to be directly affected by it. One example of high-profile disorder between firms (which was reported), was the clash between Everton and Manchester United 'hooligans' in 2005. Footage of this can be found on 'YouTube' under the search term 'Everton Valley'.


WHAT "MAKES" A PERSON A HOOLIGAN?
It is difficult to speculate on what makes a person become involved in football-related violence because there are so many possible causational factors. It is impossible to claim that all "football hooligans" are of a certain age or class or possess a particular "psychological make-up". Also, as we have stated, football hooliganism is not a single phenomenon - as such it does not have a single cause. In terms of organised violence between 'hooligan gangs', a feeling of community, tribalism and sheer enjoyment of being involved in football disorder is obviously in evidence.

However, the causes for spontaneous disorder abroad (e.g. France 98, Euro2000, Rome 2007) are more complex; alcohol, xenophobia and a minority of 'hooligans' have traditionally been blamed for disturbances, but the role of the police is probably most important of all. Whilst aggressive and confrontational policing tactics in Charleroi in 2000 escalated minor incidents into widescale disorder, more progressive models of policing saw only one arrest at England matches in Euro2004 in Portugal, despite an estimated 250,000 English 'football tourists' being present. In Germany for the 2006 World Cup, it was actually possible to predict when disorder would break out depending on the way in which different police forces handled the same groups of English fans. When asking why hooliganism occurs abroad involving English fans, it is just as important to ask why disorder does not usually occur, despite large numbers of drunken (sometimes xenophobic) young English men and the presence of hooligan fans!



CAN FOOTBALL HOOLIGANISM BE 'DEFEATED'?
It is unlikely that football will ever be totally free of crowd disorder. Whenever large groups of predominantly males get together, often under the influence of alcohol, there is the potential for disorder, regardless of whether there is a football match taking place or not. All manner of legal means and policing tactics have been tried to control hooliganism, including deterrent sentencing, legislation (such as the Football (Offences) Act 1991) and the creation of the Football Intelligence Unit. During the perceived height of football hooliganism in the 1970s and 80s, successive governments implemented a series of aggressive policies that contained little evidence of an understanding of hooliganism. Many served only to worsen the problem, create an increasingly confrontational attitude between fans and police, and merely drive the violence away from the immediate environment of the football ground. This culminated in the proposed I.D. Card Scheme that was described as 'using a sledgehammer to crack a nut' by Lord Justice Taylor, and abandoned after Hillsborough.

Attempts to prevent hooliganism have seen draconian legislation such as the Football (Disorder) Act 2000 introduced to prevent suspected hooligans travelling abroad. Such moves obviously have serious civil libertarian consequences for innocent fans. Furthermore, there are serious concerns about whether Banning Orders have any serious effect in reducing disorder involving English fans abroad in the light of evidence suggesting it is not "known hooligans" who actually become involved (see Stott and Pearson 2007).

However, disorder in and around English stadia has reduced spectacularly since the 1970s and 80s, and English football grounds are now certainly safer than the average town centre on a Saturday night. Furthermore, disorder abroad can be reduced by appropriate methods of policing: It IS possible to police a crowd of drunken football supporters in a way that prevents serious disorder, as was demonstrated at the 2004 European Championships in Portugal and the 2006 World Cup in Germany.

25 October 2009

The Mentality


The mentality of Ultras is our own and difficult to describe, but it's clear where we've got our inspiration from.We are an ultras group and as every other ultras group we identify with the original ultras around the world. We have mixed and transformed this style to the conditions in Malaysia and in that way made our own mentality.


We want to stand for a creative, active and fanatical support to National Team. Through constant singing, jumping, using of flags and so on we want to create a passionate atmosphere to bring our team to new victories. We go to the games for one reason only; to support the team visually and verbally.


The supporter culture and the support to your club are not only about supporting the team on the pitch, but also about prestige to other clubs and supporters. We want to make Malaysia the proudest team to represent. We want Malaysia to continue having the most aware and knowing supporters/supporter groups. Clear mentality, style and attitude is very important. Ultras Malaya and the supporters of the team shall never in the future be able to be laughed at or made fun of at any level.The Group,The Team n The rest.

18 October 2009

REVOLUSI MENTAL III

Dan semua itu untuk hal-hal yang baik. Jika orang2 yang dalam hati mereka tidak setuju dgn pemikiran revolusioner datang kpd kami sbg anggota pada saat itu juga, maka kami akan memandang ianya sbg sebuah persaudaraan dan bukan sebagai pergerakan muda yang diilhami oleh semangat perjuangan tinggi.

Bentuk semangat dan juang yang saya dan rakan2 berikan terhadap seluruh propaganda kami menjadi frontline dan menjamin kecenderungan radikal pergerakan kami, dan hasilnya adalah dgn sedikit pengecualian hanya beberapa org dgn pandangan radikal yang diangkat menjadi anggota.

Kerana kesan propaganda kami dalam waktu panjang mungkin akan membuatkan ribuan malah jutaan rakyat menjadi yakin dari dalam lubuk hati mereka bahawa ianya benar dan mereka mengharapkan kemenangan, walaupun mereka terlalu takut untuk melakukan pengorbanan demi pemikiran,doktrin dan mentality kami atau bahkan untuk menyertainya sekalipun.

Sebuah pergerakan yang melalui proses jangka masa percampuran radikalnya mengabdikan dirinya untuk tugas melindungi elemen-elemen terbaik dari sisi rasisnya, suatu hari nanti mesti menjadi pemimpin sorakan.

Para pengikut pergerakan harus selalu ingat akan hal berikut: bila mereka memiliki perasaan khuatir betapa besarnya pengorbanan yang menuntut, mereka tidak dapat dibenarkan dengan kemungkinan-kemungkinan akan keberhasilan perjuangan.

“sehingga ke titisan darah terakhir…”

ULTRAS MALAYA

REVOLUSI MENTAL II


Harus diingat bahawa luasnya media massa, yang tergabung dalam apa yang saya sebutkan sbg kelas menengah beranjak maju dan menyebarkan pengaruh mereka hanya bila kedua kelas ekstrem tersebut bergabung dalam satu ikatan yang saling menguntungkan. Jika terjadi salah satu dari mereka menjadi pemenang, kelas menengah sudah siap mengakui dominasi mereka. Jika yang terbaik mendominasi, sebahagian besar massa akan mengikutinya. Apabila kelas ekstrem terburuk menjadi yang teratas, setidaknya kelas menengah tidak akan menunjukkan perlawanan terhadapnya krn massa tidak akan membuang masa bertempur dgn golongan mereka sendiri.


Seperti yang pernah saya katakan pada bahagian yang pertama,saya mengabdikan diri pada tugas2 propaganda. Saya harus mengumpulkan secara berterusan segelintir orang yang mahu menerima ajaran baru dan terinspirasi oleh ajaran ini.Oleh kerana itu kami menyediakan sumber daya manusia yang akan membentuk elemen-elemen dasar dalam pergerakan. Dengan itu,tujuan propaganda akan terlihat jelas melebihi organisasi.

Jika sebuah pergerakan bertujuan untuk menggulingkan ‘adat-adat’ tertentu dan menyusun ‘adat-adat’ yang baru,maka yang berikut ini adalah prinsip2 yang harus difahami dan dikuasai dalam lapisan organisasi dan kepimpinannya,setiap pergerakan yang telah mengumpulkan sumber daya manusianya terlebih dahulu harus menjadikannya dua kelompok yang disebut sbg pengikut dan anggota.

Hal ini adalah tugas bg propaganda utk merekrut pengikut dan adalah tugas seorg organizer untuk memilih anggota pergerakan. Pengikut sebuah gerakan adalah ORANG YANG MEMAHAMI DAN MENERIMA TUJUAN PERGERAKAN,ANGGOTA PERGERAKAN ADALAH ORANG YANG BERJUANG UNTUK TUJUAN PERGERAKAN.

Pengikut adalah ORANG DGN PROPAGANDA YANG TELAH MASUK DALAM DOKTRIN PERGERAKAN.Anggota adalah individu YANG AKAN DIBERI TUGAS OLEH ORGANISASI DLM BERKOLABORASI DGN TUJUAN MEMENANGKAN PENGIKUT YANG BARU UNTUK MEMBENTUK ANGGOTA BARU.

Untuk menjadi seorg pengikut memerlukan pengenalan pasif terhadap pemikiran organisasi. Untukl menjadi seorg anggota bererti mewakili pemikiran tersebut dan BERJUANG UNTUKNYA. Untuk menjadi seorg pengikut bererti menyatakan bahawa ia telah menerima ajaran pergerakan, sebaliknya utk menjadi seorg anggota bererti ia memiliki keberanian untuk menyertai secara aktif dlm menyebarkan doktrin yang telah ia yakini.

Kerana karekter pasifnya,usaha sederhana utk mempercayai doktrin politik sudah cukup untuk kebanyakan orang, kerana majority manusia malas dan secara mental takut. Untuk menjadi anggota seseorg harus aktif secara intelektual dan kerana itulah hanya kaum minority yang mampu.

REVOLUSI MENTAL


Penindasan yang kita tanggung deritanya dari tangan2 politik masih lagi terjadi seperti yang terjadi sebelumnya sebagai perihal gelak ketawa bagi mereka tetapi penindasan ini penuh dengan kepahitan dan amarah. Tidak diragukan bahawa ketamakan peribadi dan kepentingan individu tidak pernah berubah.

Revolusi ini blm mengambil bentuk dr sebuah tujuan secara sedar dn pergerakan memulihkan kekuatan politik dan kejayaan sukan kita,tp kesalahan ini harus dikaitkan kpd org2 yang SAMA SEKALI tidak berkelayakan yg tak memiliki sumbangan wajar utk membuat mereka memenuhi syarat kenegaraan dan masih memerintah bolasepak kita sejak sekian lama dan membuatnya terus hancur.

Tetapi ketika kehancuran yang memalukan terjadi dan perhitungan yang paling memalukan dibuat, kemarahan terhadap pengkhianatan bolasepak kita yang malap meledak. Jutaan wang rakyat (?) telah digunakan sia-sia dan jutaan rakyat telah ditipu,yang cukup bodoh mempercayai janji-janji yang dibuat oleh para pemimpin organisasi. 1Malaysia kini menjadi yakin bolasepak tanahair dapat diselamatkan hanya jika pemerintahan zalim dihancurkan sampai ke akarnya.

Penguatkuasaan seluruh kerja pendidikan dan penerapan nilai nasionalisme dan patriotisme harus ditingkatkan untuk membakar rasa rasis dan perasaan rasis ke dalam naluri dan intelek,hati dan otak anak muda yang dipercayakan untuknya. Dan saya adalah individu yang akan mengabdikan diri saya pada tugas revolusi dan propaganda demi warna merah, kuning, putih dan biru.

Tetapi suatu pergerakan harus mengambil kira kesinambungan dan tidak hanya focus pada wkatu sekrang.Boleh saja individu tertentu pada saat itu dgn baik mampu mempertahankan kegagalan yang dialami,tetapi mereka tidak seharusnya melupakan bahawa saat2 kebangkitan akan muncul dan bahawa satu pergerakan yang bertujuan membentuk kembali ‘dunia’ harus memandang pada waktu akan datang bukan hanya meratapi masa gelap yang telah berlalu.Pada konteks ini,boleh dinilai bahawa keberhasilan yang terbesar dan paling bertahan dalam sejarah adalah sebahagian besar HAL YANG KURANG DIFAHAMI PADA PERMULAAN,kerana ini BERTENTANGAN KUAT PADA PEMIKIRAN UMUM DAN PANDANGAN SERTA KEINGINAN MASA ITU.

Kami memiliki pengalaman ini ketika membuat penampilan umum buat pertama kali. Pernah sekali dihukum oleh media pada sesuatu yang tak adil pada tempatnya namun kami tetap yakin dan bersikap terus.,Dengan segenap keyakinan ini dapat dikatakan bahawa kami tidak menyediakan pendapat umum tapi membuat serangan terhadap kebodohan rakyat. Pada saat itu hal yang menyertai hampir selalu terjadi, saya tampil didepan kumpulan orang2 yg bertentangan fikirannya dgn saya dan menanti apa yang hendak saya katakana dan siapa yg akan menentang saya sekaligus menyatakan apa yang saya percayai dan perjuangkan. Kemudian saya harus meluangkan beberapa waktu memujuk seberapa ramai org untuk menyerah kepada pendapat asal yang mereka pegang,lalu menghancurkan dasar2 pandangan mereka melalui satu tiupan doktrin patriotisme yang akhirnya akan membawa mereka memanfaatkan pendirian mereka sbg dasar keyakinan dan mentaliti kami.

Setiap gerakan atau perkumpulan terbentuk dari tiga kelas utama.Pertama,orang2 terbaik,iaitu mereka yang mengetuai org2 yang dikurniakan dengan kesedaran social dan mempunya nilai nasionalisme yang tinggi dan dikenal atas keberanian dan kesanggupan untuk mengorbankan kepentingan peribadi mereka sendiri. Yang kedua adalah factor terburuk dari kemanusiaan, dimana org2 ini hanya memikirkan sifat buruk dan kepentingan egois berlaku. Di antara kedua hak ekstrim tersebut berdiri kelas ketiga,yang etrbentuk dari lapisan tengah yang luas,yang tidak mewakili kedua hal itu,sifat kepahlawanan atau keegoan peribadi.

Tingkat-tingkat kebangkitan sebuah pergerakan akan tercapai di bawah kepimpinan dari sifat ekstrim terbaik.Waktu2 perkembangan normal dan simetri,atau dalam keadaan stabil,bergantung kepada kewujudan dan karekteristik yang terlihat di bahagian luar mereka pada pengaruh lapisan tengah yang sedikit demi sedikit diterima.Dalam tahap ini, kedua kelas ekstrem diseimbangkan satu sama lain, dgn kata lain, mereka dipantau secara teratur.Waktu terjadinya keruntuhan nasional ditentukan oleh pengaruh yang diterima dari elemen terburuk yang pernah ada.

29 July 2009

Dosa Ini,Dosa Siapa?

Sedikit untuk direnungkan,tentang masa lalu kita yang namanya manusia ini.Masa lalu atau kisah semalam tetap ada dalam diari hidup kita,dan kita tak dapat nak meng'enyahkan dia atau membuang terus cerita-cerita semalam..Ada cerita yang seronok untuk dikenang,dan ada yang sangat mengecewakan juga bila kita kenang..Aku punya banyak cerita-cerita suka-duka hidup sepanjang umur yang semakin meningkat ni..Begitu juga kamu..Cuma aku tidak terkesan atau bersedih tentang sangat tentang apa yang telah berlaku,sebab semuanya benda yang semalam..dan aku positif..Positif tu kalau dalam faham islamiknya Redha dengan ketentuanlah..Kamu pun bagus kalau berfikiran begitu aku rasa..Apa yang nak dikesahkan lagi..namanya pun semalam..Jangan dikenang,jangan diungkit..

Satu kesah untuk kita renungkan juga,Berkenaan seseorang yang masa lalunya agak tragis untuk diceritakan..Dia ni seorang yang sudah berumur,alim dari segi penzahirannya sebab dia sangat dihormati oleh masyarakat setempat dikawasan tempat tinggalnya..Jadi masa tuanya agak menariklah juga..Dah tua,beramal,menjalani hidup sebagai seorang yang berugama,beramal soleh,antara sesama manusia mahupun Tuhan..Cumanya,masa lalu dia ni adalah satu kesilapan juga,namun tidaklah boleh dienyahkan sebab itu sebahagian dari cerita dia.Jadi aku berpendapat perjalanan dia menuju hari tuanya masih direstui dan dia sedang menghadapi takdirnya dengan penuh ketentuan dan redha.Wallahualam..

Pakcik ni dulu sebagaimana orang-orang dulu..Masa mudanya suka beramal dan mengamalkan ajaran-ajaran yang penuh dengan bunga-bunga mistik..Menuntut ilmu dunia,menghambakan diri dengan Jin..bekerjasama dengan Jin untuk kesejahteraan hidup didunia..Jadi adalah perjanjian antara mereka..Jadi iitu kesah masa lalu dia,dan aku pun tak tau apa faedah yang dia dah dapat dari apa yang telah dia lalui itu.Cuma ianya satu kesilapan besar..Dan dia mengakuinya juga..Maka pada hari matinya,semuanya berjalan lancarlah,dan kita ingat semuanya ok dan selesai sebab orang ramai menziarah,upacara talkin,tahlil,derma..semuanya ok..Bahkan cara matinya pun agak meyakinkan juga..Selepas hari pertama tahlil,anaknya nampak keilibat arwah datang..Jelas dan semuanya terkejut.Mengikut faham orang melayu atau orang-orang tua..Itu roh arwah..Selama tiga hari dia akan datang..Aku pun tak pasti tentang kepercayaan sebegitu.Sebab bagi aku Roh kalau dah balik,dia baliklah...itu agreement dia dengan Tuhan.

Jadi selepas tiga hari pun masih lagi kelibat arwah datang..Kadang anaknya nampak dia sedang duduk dimeja makanlah,didepan rumahlah,jadi benda yang begini dah jadi satu mimpi ngeri pulak pada anak-anak dia..Sampai kan demam panas..Bila dah jadi begitu..Berjumpalah isteri si arwah dengan Ustaz(bomoh) untuk menilik apa sebenarnya yang berlaku..Betulkah itu Roh si arwah yang balik atau?Jadi si Ustaz ni(ustaz dengan bomoh ni maknanya sama je pada aku,ianya tak lebih pada kerjaya sebab kamu upah dia sembahyang hajatlah,semuanya kena duit,nak itu kena duit,nak buat ini kena duit)padahal benda ni amanah dari Tuhan untuk kamu menjalankan tanggungjawab kamu ,menolong antara sesama dengan nawaitu yang ikhlas terhadap sesama makhluk..Jadi ikut ikhlas hatilah berapa kita mahu kasi.

Lama-lama bini si arwah dah naik fed-up sebab duit dah banyak habis,hasilnya gitu juga..Kelibat siarwah masih lagi berkeliaran dalam dan luar rumah..Jadi setelah dua tiga orang Ustaz ditemui,conclusionnya pada mereka,yang datang tu bukannya roh siarwah..tapi penjaga rumahnya..Maknanya dia ada mengamalkan ajaran yang bertentangan dengan ugamalah diwaktu mudanya.Anak-anak dia terkejut bila dapat tahu..Jadi semuanya dah takut nak tinggal kat rumah tu..ha ha ha...dan bini siarwah pun akhirnya mengakulah yang siarwah masa mudanya memang ada menuntut ilmu salah..Niat dia mungkin ok sebab tujuannya untuk menjaga keluarga..tapi cara pelaksanaannya yang memberi kesan buruk pada keluarganya sendiri.Selebihnya adalah histori..Itulah yang berlaku..

Jadi itu sebab aku kata,kesan pada cerita semalam itu akan membawa sampai kehari ini,dan kamu tak boleh nak enyahkan dia juga sebab ianya akan menghantui hidup kamu kalau benda yang kamu buat itu salah..Cumanya kena positiflah..kena menghadapi,jangan lari..

Qada dan qadar Tuhan itu sebahagian dari kepercayaan yang wajib sebagaimana termaktub dalam rukun iman.

(Meor PestaJiwa)

07 July 2009

Akukah Aku?

Seorang pemuda gila yang lari dari rumah sakit jiwa merayau-rayau di dalam sebuah pekan dengan memakai pakaian yang tertulis `HOSPITAL BAHAGIA ` di bahagian belakang bajunya dan `HAK MILIK KERAJAAN` di bahagian poket kanan bahagian hadapannya.Petugas-petugas hospital yang diarahkan mencari dengan mudah menjumpainya lantas mengenali pemuda tersebut.Mereka mengepung lalu menangkapnya.

Si pemuda lantas bertanya,"bagaimana kamu semua mengenali aku?"

"Dari pakaian mu",pantas jawap petugas-petugas hospital dengan penuh bijaksana.

Dengan lemah lembut Pemuda tersebut bertanya lagi ,"LALU BAGAIMANA ENGKAU PASTI BAHAWA AKU ADALAH AKU?"

Di kahabarkan dalam riwayat yang mahsyur beberapa tahun kemudiannya si pemuda lari untuk kali yang kedua dan tiada sesiapa mencarinya kerana petugas-petugas yang diarahkan mengawalnya turut lari bersama.

05 July 2009

Mana Tuhan?

Marilah aku cerita akan al-kisahnya si gila yang memekik-mekik marah kearah mufti negeri di dalam sebuah pasar."Dia tidak mahu menunjukkan kepadaku jalan untukku naik kelangit bertemu tuhan",jelas si gila apabila di tanya.Seorang syeikh kebetulan lalu di situ menghampiri sigila."Anakku..carilah seutas tali yang panjang dan carilah tanah yang lapang dan tegakkan tali itu kemudian panjatlah ke pintu langit,maka kau akan bertemu Tuhan"

........beberapa tahun kemudiannya si gila masih terkial-kial cuba menegakkan talinya di tanah yang lapang.

02 June 2009

Propaganda Patriotik

sedarlah semua,kita orang Malaysia..

video

Pahlawanku

Pergilah berjuang untuk bangsa

Jangan ragu

Namamu tetap dipuja

Biar mati

Sebagai pahlawan yang sejati

Jangan undur

Jasamu kelak bertabur

Selamat kau pergi

Selamat kembali

Dengan hati suci

Dan tak takut mati

Pahlawanku

Menuju ruang ke medan perang

Jangan takut

Sebagai askar berjuang

27 May 2009

Kita Tempur,Kita Gempur..oooo...oooo...

video

ooo...ooo.....Kita Tempur...Kita Gempurr...oooo...ooo....

eh..sedap pulak kepak ayam bersalut tempura ni.nyum!nyum!

28 April 2009

CintaKu Tertinggal Kat Bandung




"Oiiiii...apa kau buat kat bawah tu???Naik..naik..nak balik dah ni.."






"aku dah kata,bukan kat sini tempat yakjuj makjuj tu...kau tak percaya.."





"eh,bukit seberang sana tu kalau kita lalu boleh tembus bukit bintang tak?"



"agak2 kau kalau kita cuba berenang kat bawah tu,dpt title Datuk tak bila balik nnt?"






"aku heran betul la,kenapa kereta kat depan tu nampak kecik haa?"





"koyak,koyak..janji hensem.."




"arni,bulan depan aku bawak org kampung aku meminang kau yer.."



"eh,kenapa kereta depan tu nampak..."

"diam!diam!..aku lempang kang!"



13 April 2009

FaaaaKKKKK!!!!!

You motherfucking staff who created this broken nightmare called Blogger, I demand that you fix my blogs immediately.

I did EVERYTHING correctly.

However, your shitty fucking Blogger is perpetually BROKEN.

You motherfuckers are in hiding and cannot be contacted. You are worse than fucking criminals.

The unfortunate victims of your abusive, sadistic Blogger cannot help me.

They also need help.

I am going to post this complaint EVERY FUCKING DAY until YOU fix my blogs.

I am merely a victim of your criminal incompetence.

Don't respond here, because I'm not going to read any of your shit.

FIX MY BLOGS NOW!

25 March 2009

Corazon Escilako

video

Sepupu aku email aktiviti kotor diorg,enjoy..mcm cilake

24 March 2009

Alangkah..

kadang kala sang burung akan berkata, "wahai pendita yg bijaksana, alangkah baiknyer jika aku dijadikan manusia bebas mencorakkan hukum pada yg sedia ada." kadangkala ayam dan itik akan berkata, "wahai sang burung alangkah moleknya jika aku menjadi kamu bole melihat alam dan isi isi nya pada aras yang tinggi." tapi jarang manusia akan berkata, "alangkah baiknyer jika aku jadi ayam atau itik atau burung atau semut hanya mengikut hukum alam yg termaktub.

10 March 2009

Back To The Serabut...

Assalamualaikum wahai wali-wali allah sekalian-Selamat menyambut kedatangan tahun Baru untuk semua warga MALAYSIA dan kepada saudara-saudara kita yang berada di Afghanistan,Iraq,Afrika,Palestine dan Lubnan.Mudah-mudahan juga kita beroleh kemenangan dalam setiap pertandingan yang kita sertai sepanjang tahun ini.Jika pertandingan membeli kuih dan lauk pauk di pasar malam..mudah-mudahan kitalah orang yang paling banyak membeli kuih,jika pertandingan solat ..mudah-mudahan kitalah orang yang paling kuat memekik melalui mikrofon masjid...jika pertandingan membuat persiapan baju raya mudah-mudahan kitalah orang yang paling awal dan paling banyak menempahnya...jika pertandingan menghias rumah..mudah-mudahan rumah kitalah yang paling semak dengan barang-barang perhiasan untuk dipamerkan dan dimegah-megahkan kepada pengunjung dan jiran-jiran.Demikian jugalah di dalam pertandingan ibadah mudah-mudahan mata kitalah yang paling lebam kerana berjaga malam dan paling lusuh sehingga kelihatan kitalah yang paling soleh dan zuhud di mata rakan-rakan sepejabat.

Kerana tiada lain itulah jalannya agama pada zaman ini dan di amalkan kebanyakkan orang semau-maunya sehingga barang siapa memperbuat yang selain dari itu nescaya kelihatan sesatlah dia di mata orang banyak.Sudah agak lama aku tidak menulis di dalam sidang para monyet ,kerana sesungguhnya aku sedang melalui proses pemendapan yang agak panjang pada kali ini.

Kemalasan aku bukan lagi di tahap karipap malah sudah mencapai tahap malas seperti tepung pelita yang tidak pernah menyala walau pun sekali....kebodohan aku sudah mencapai tahap insputinsi marpulendes-dimana jika dirujuk kepada seluruh kamus dalam dunia ini tidaklah akan diketemui akan definisinya.Keserabutan masih seperti peringkat awal aku menulis di mana persoalan warna baldi dahulu masih jugalah belum terungkai.

Cuma beberapa minggu yang lalu aku terbaca akan sebuah berita di dalam akhbar-akhbar aliran perdana yang menyebutkan tentang perhimpunan 8000 mat rempit yang akan di anjurkan di bukit jalil oleh sekumpulan manusia yang aku lihat sungguh bersemangat dan berwawasan.Lantas teringatlah aku akan teka-teki aku yang berbunyi`Di atas lori ada motor,atas motor ada baldi,apakah warna baldi itu?`.Maka bersungguh-sungguhlah aku melihat clue-clue yang sudah diberi oleh akhbar arus perdana malahan tiwi juga menyiarkan kisah-kisah yang sama bertemakan `perhimpunan mat rempit` di dalam siaran warta berita jam lapan.Terlalu hampir rasanya aku akan menemui jawapan kepada teka-teki yang aku ajukan seketika dulu kerana bukan sahaja motor di perkatakan malah baldi juga aku lihat di pegang oleh mat rempit-mat rempit semasa menjalankan kerja-kerja amal membasuh longkang surau dan masjid di hadapan lensa kamera tiwi tempohari.Akan tetapi masih kabur jua jawapanya kerana timbul pula persoalan di kepala otak aku..sudah ada motor,sudah ada baldi....tetapi dimana lorinya? tanpa lori bagaimana aku akan meneka warna baldi tersebut.Tanpa lori teka-teki tersebut tidak akan lengkap selama-lamanya.Atau bolehkah aku mengandaikan sahaja manusia-manusia bijak yang membawa mat rempit ini berhimpun dan mendakwa ini suatu kerja amal di hadapan lensa tiwi sebagai lori kerana lori boleh mengangkut apa saja samada barang-barang berguna mau pun sampah.Tidak sebesar zarah pun otak aku mampu memikirkannya.

Benarlah seperti kata aku tadi..kebodohan aku sudah berada di tahap karipap..malah rasanya karipap sendiri pun tidak sebodoh aku.Seperti lazimnya apabila di dalam proses mencari jawapan menimbulkan terlalu banyak pertanyaan,maka aku akan simpan ia di dalam suatu file lain agar otak aku tidak meleleh melalui telinga.Apa yang boleh aku lakukan hanyalah menunggu dan memberi sedikit masa lagi sehingga tuhan sendiri memberikan jawapannya kepada aku melalui mulhim.Sabar lagi...sabar lagi...sabar lagi...sampai turja`un.

Sambil menunggu aku serungkupkan kepala aku dengan baldi untuk mengisi masa lapang.Bunyi hingar bingar sekeliling kedengaran agak perlahan dan berdesir.seronok jugak berada dalam kelainan ini. aku tidak nampak apa yang ada di luar baldi kerana kepala aku berada di dalam baldi.apa yang ada hanyalah bunyi yang tidak jelas dan depas depus napas aku sendiri sahaja.warna baldi lagilah tidak jelas pada penglihatan kerana apabila baldi di sarungkan ke kepala..maka ia menjadi terlalu hampir,apabila terlalu hampir..maka ia kabur.Apa sahaja yang terlalu hampir akan menjadi kabur.hahahahahahahhahahahahahahahahahhaha....itu suatu jawapan yang agak bernas dapat aku pikirkan sepanjang kepala aku berada di dalam baldi ini.

kemudian seseorang dari luar mengetuk baldi dengan kuat. aku terpana namun masih belum mahu keluar dari baldi tersebut kerana aku masih mahu meneka dan berfikir.

`Siapakah yang mengetuk baldi tersebut?`

`kenapakah dia mengetuk sedemikian kuat sedangkan dia tahu kepala aku berada di dalam baldi itu?`

`kalaulah hanya sekadar ketukkan dari luar baldi terdengar sedemikian kuat apabila gegendang telinga kita berada terlalu hampir dengannya..bagaimana pula saudara-saudara aku yang berada iraq,afghanistan,palestine dan lubnan menanggung bunyi letupan bom dan senjata api yang menghujani mereka saban hari?`

Apa pun alasannya...makhluk yang melakukan perbuatan tersebut sudah pasti tidak mempunyai sifat belas kasihan,tidak ada kasih sayang,tidak ada hati nurani,tidak yakin dengan tuhan???? aku tidak berani menjawap....bukan sehaja menjawap...membuka baldi yang masih menyerkup kepala ini juga masih belum berani kerana aku bimbang tidak boleh menerima kenyataan apabila di pertontonkan jawapannya.Kerana itu kadang-kadang aku rasa memang aku memerlukan masa pemendapan yang lebih panjang untuk memproses jawapan-jawapan untuk persoalan yang belum datang.

05 March 2009

Sampah

Aku rasa blog aku mcm gampang jer..kenapa org lain punya mcm best jer padahal blogspot jugak?

ini tidak adilll!!!!

Minta Perhatian Blogger Sekalian Alam


Diharap atas dasar persaudaraan sesama Muslim,sudilah membantu sahabat kita yang tengah serabut ni..kekekekeke

Hidup Ini Hukuman

Hidup ini satu hukuman ..betul ke?Entah,tapi aku menjalani hidup ini dalam keadaan bertelanjang dan berpakaian.untuk semua muhrim yang sejalan ,sudah tidak ada rahsia..tapi yang tidak memahami atau kurang faham tentang rahsia hidup akan mudah untuk menghukum dari memahami..apa pun boleh..dan aku tak pernah menafikan semua jalan-jalan yang dipilih asal tidak berkepentingan..sebab yang tau itu Dia juga..Kebahagiaan yang nyata adalah bertemu dan bercerita dengan sahabat yang sejalan dan segelanggang,bercerita dan bermuzakarah,sebab ilmu bukan milik peribadi ,seeloknya dikongsi sama untuk kemantapan jiwa..tak elok disimpan sebab akan memungkinkan duduk dalam siri misterius yang tak berkesudahan,punya hukum sendiri yang akan memungkinkan keadaan murung yang menjurus kepada permasalahan jiwa..itulah.

Aku suka benda ni,yang lain tu yang bercirikan keduniaan cuma nak kaya saja..Tuhan,aku nak jadi kaya...HA HA HA...bukan untuk aku ,untuk tubuh yang satu lagi tu...sebab dia masih menjalani hidup didunia ni..kesian dia,....Dia pun dah mengaku tentang takdirnya,dan dia sedang menjalani hukum kalau itulah yang dikatakan karmanya....alahai hidup oh hidup..nak mati tak mati-mati lagi..

Apa yang dia tak pernah buat dalam hidup yang memungkinkan karmanya jadi sebegitu..memaki Tuhan,menderhaka,semuanya bolos dalam nafsu yang dienyahkan dari pemikiran sebab dia manusia yang tak punya hukum,maka sebegitulah ujian yang dihadapnya..syorga dan neraka ditendangnya atas keegoan sebagai makhluk yang terlalu akrab dengan dirinya...apa lagi yang tak dilakukannya..?Peradaban kadang membosankan tahap maksimum...manusia berpura atas ilmu nya..semua macam tahu..kalaui tahu usul itu bagus,at least faham asal usul..kalau setakat teori bersepah dalam kepala,baik dibuang dalam tong sampah...aku tak perlukan yang itu kawan,terlalu basic untuk aku berfikir,sebelum dan selepas sama saja..apa ni?kalau umur dah 70 tahun pun masih macam tu..its a complete game .duduk depan aku ,mandi bunga ...buang sial.tanamkan semangat diri..hehe,supaya boleh tegak seperti Alif duduk seperti wau..hahaha...mungkin ini iblis yang sedang berbisik,jangan diikut,bukankah aku ini ujian untuk semua makhluk yang cuba berdamping denganmu Tuhan...?

Cumanya kamu ni baik,tak pernah simpan dalam hati dan itu satu ciri yang bagus untuk seorang makhluk,bila berjumpa kita tak berdendam,ya cuma ilmu dan kefahaman yang menjarakkan keakraban,apa nak buat.jangan ambil hati yer,anggap ini iblis yang sedang menulis demi nafsu nya yang sedang bermaharajalela disinggah sana hati...Karam aku dalam laut yang kuciptakan...padan muka kau...hahahaha.Ok,semalam bercerita dengan sahabat,dan diceritakannya perihal sikap dan ilmu Imam Shafie yang sangatlah hebat..umur sepuluh tahun dan hafal 10,000 hadis..

Imam segala Imam itu Imam Malik..dan Shafie pun berguru dengan Malik sebelum dibukanya Mazhab Shafie yang menjadi ikutan kebanyakan kita disini...Emm,nanti sambung lagi lah..sakit perut..nak berak jap..

03 March 2009

Tribute To ULTRAS


An Ultra has no name, only good friends know him. An Ultra has no face, most of the time a hood is covering his head, a scarf covering his mouth. An Ultras doesnt dress like others and doesnt follow trends and like the latest. When he walks the streets even though he has no supporter logos he is recognisable. An Ultra attacks if attacked, and helps when needed, they dont stop being ultras as soon as they take their scarf off and return home, they battle 7 days a week.



An experienced Ultra leads an example to the youth, the youth have respect for the older Ultra. The young ultras are proud while standing next to someone more experienced, they learn from the critics of the older Ultra, they go red when given a handshake from them. When normal people look at an ultra they dont understand him, but he doesnt want to be understood, or explain what he is about. Every ultra is different: there are those who wear supporter logos or club colours and those who have never had those things in their life. There are those who travel only with their group and those who are individuals and are their own group.




Ultras are different, but what unites them is their love for their club, their persistance to stay 90 minutes on their feet during the rain or cold, they are united by the warmth from chanting at full voice, united while sleeping in a half-drunk state on a train that is taking them from an away game, united by the convoy through the center of the away teams city, united by one sandwich which is shared amongst four of them after many hours of hunger, united by one shared cigarette, united by one look, by one ideal, by a one and only mentality.




All the things which unite us together, at the same time distance us from the rest of the world: from worried parents, from stupefied cousins, from scared school peers or co-workers, and from non-tolerating teachers or boss. Ultras is not vandalism or violence without reason, it is a persistant defence of a way of life, that has now fell in crisis because of social problems, because of stupid televisions, because of discos which attract more and more youth but most of all because of UN-JUSTIFIABLE REPRESSION. (by police and federations)


Being an ultra is all this and alot more, emotions and passion which you cant explain in words to people who dont wish to understand, and who would rather simply turn their heads and continue living behind glass, people who would never have balls to break that peice of glass and enter our world!

Kadang-Kadang

Kadang-kadang kita selalu rasa kita ni macam bagus walau taklah sebagus manapun.Kadang-kadang kita selalu berfikir yang bukan-bukan tentang orang lain walaupun kita tahu yang kita ni hanya tak lebih dari seorang penduga saja.Kadang-kadang kita terlalu yakin dengan pendirian sendiri hingga tanpa kita sedar ianya boleh mengkelepet diri sendiri...Kadang-kadang kita selalu fikir dia tu sukakan kita ke atau main-main walau dah 1000 kali dia kata dia sukakan kita.Kadang-kadang kita ni perasan yang kita ni Tuhan pun ia juga sebab,bila kita tengok sekeliling yang sumbang dimata kita hukum dan maki tak tentu pasal,walau niat kita baik,walau kita tahu ada cara yang lebih baik dari apa yang kita rasa..itulah masalahnya kita ni hanya manusia,dibagi akal kita kena gunakan sesempurna kita sebagai seorang manusia yang ada salah silap..

Kadang-kadang kita tengok sekeliling,macam2 senario sedang berlaku,terutama iklim politik kurang ajar yang semakin tak menentu,yang itu kata itu,yang ini kata ini..semuanya kerana kuasa dan nak berkuasa,walau semuanya tahu Tuhanlah yang lebih berkuasa..celaka!!

Kadang-kadang kita rasa sifat kita ni sesempurna Malaikat,kadang-kadang sehina binatang,ok lah tu at least kita mengaku juga buruk-baik kita..orang yang tahu dimana duduk dirinya disisi Tuhan adalah sesemulia makhluk.

Kadang-kadang kita mengeluh juga walau kita dah cakap kita redha pada hukum alam,ialah bila harga barang semua dah makin naik,terutama beras..bila pentadbiran hidup kita dan keluarga tergugat,so kita pun dah kelam-kabut.bila nak start makan ubi kayu atau ubi keledek pulak?Tuhan uji kita sikit je,tu pun kita dah mengeluh,yang hilang segalanya seperti di Palestin atau kebuluran di Euthopia tu lagi teruk dari kita so kita kena banyak belajar untuk mendalami makna Redha pada ketentuan.Kadang-kadang bila kita ada segalanya kita cuba untuk hidup selamanya kalau boleh,walau kita dah tahu kita ni disini hanya sementara.keinginan selalu buat kita lupa pada asal kita sebab kita tak nak usul yang asal.

Kadang-kadang kita ni bersifat selfish dan opportunis..kita kata itu garpu walau benda tu sudu.kalau seorang Leader cakap begini bahaya sebenarnya,yang follower kena ikut cakap dia,kalau dia kata itu garpu,walau pun itu sudu..yang follower dok kena ikut cakap dia,,ya itu garpu..sebab apa tu?sebab semua orang ada kepentingan untuk memiliki dan masing-masing takut akan kehilangan..walau pun hakikatnya kita akan kehilangan juga suatu masa nanti....

Kadang-kadang kita suka pada subjek Pantheisma dan kita dok cakap Pantheisma bukan Aithesma..ianya hanyalah konsep 'Manunggaling Kawula Gusti' jer.tapi orang dok ingat yang kita ni Aithest, Firaun..mana pulak boleh kesitu?..orang yang belajar mengenal Tuhan tak kan fikir kesitu..sebab ceritanya cuma dari Ada ke Tiada saja...simple je kan?

Kadang-kadang kita perlu bersyukur pada nikmat yang diberi,sebab kita diberi nafas untuk kita menghirup nafas walau kadang-kadang penuh dengan asap..tengokla betapa tak sayangnya kita pada badan sendiri..bukankah cinta perlukan pengorbanan..?

Kadang-kadang kita dok cover yang kita ni kuat walau sebenarnya kita sedang cover kelemahan kita..tapi asal kita kukuh dengan kedegilan dan sifat-sifat keakuan kita...jalan terus brader..apa hal lu tanggunglah sendiri..yang penting hidup mesti ada 'rugged'.

Dan bab kadang-kadang ni sampai mati pun takkan habis,,,itu lah..aku fikir kadang-kadang aku perlu melalut juga sebab bila otak kita menerawang tanpa arah,biasanya kita akan jumpa satu keputusan asal kita tak punya kepentingan yang besar untuk sesuatu itu..

Kadang-kadang aku ingin jugak tak berserabut..

02 March 2009

Kepak Kepung Kepak Kepuk

Semalam aku pegi bahau.Bukan ada undangan nyanyian atau jadi model perasmian produk jenama Gucci kat sana.sekadar memenuhi undangan kawan aku Hapis di majlis kepak kepungnya.Tak banyak yang nak diceritakan sepanjang majlis berlangsung sebab aktivitinya sama,makan nasik,minum sirap,isap rokok..mintak bunga telo.

Tengah stim layan nasik minyak ada pulak pertanyaan provokasi tak diundang menyumbat2 masuk lubang telinga aku..

"kau ni bila nak kawin?aku tengok kau semua cukup,keje dah ada,kete ada,rumah ada..bla..bla..bla...sampai bila kau nak usung anak dara orang kehulu kehilir ni?tau2 kang kembung.."

aku terpaksa menyambut dingin pertanyaan tersebut demi mengelakkan majlis perkahwinan bertukar menjadi majlis tahlil pada tengahari tersebut.

eh sedap betul la sirap ni,gula apa dia pakai haa??

26 February 2009

Hujan Emas Di Negeri Orang...

Semasa berkunjung ke Eropah beberapa tahun lepas,sempat aku dan rakan2 berkunjung sebuah negara balkan yang kontroversi,propaganda dan gosip liar.Itupun meleleh otak memikirkan mcmn nak tuba kawan2 aku pegi sebab masing2 menzahirkan kerisauan berbentuk penolakan kerana kata mereka pergi sana sebagai manusia takut2 balik bertukar menjadi jenazah kejung sebab negara tu baru je lepas berperang.Keadaan politiknya masih kurang senonoh kalau nak dibandingkan dengan politik Indonesia.


Tujuannya selain bajet hensem bergambar dengan alam sekitar yang tak ada kat Malaysia ni,aku kesana untuk bolasepak.Bukan nak main,gila apa main bola sampai ke Eropah sana sedangkan main petang2 lepas balik keje pun gagal.Pegi untuk mengalami sendiri suasana dalam stadium kat sana.Bosan dengan senario dalam stadium yang penuh dengan caci maki ,letupan mercun,botol2 kosong dan hinaan tak berperikemanusiaan terhadap pemain bolasepak negara,aku mengambil keputusan yang aku sendiri tak pernah pikir sebelum ni untuk turut sama beraksi seperti pengganas sejati negara balkan.

Satu benda yang menarik,bolasepak bagi diorang adalah budaya.sebab tu tahap permainan dan pencapaian bolasepak diorang lebih mantooppp daripada kita.bagi kita pulak bolasepak ni hanyalah sukan dan cerita panas di suratkabar dan slot sukan dalam berita perdana kerana time tulah masing2 bercakap lebih pandai daripada jurulatih,pemain mahupun sultan bola.masing2 tau macmna nak bagi Malaysia ni jadi juara Piala Dunia hanya kerana diinterbiu wartawan sukan dan dapat masuk TV3.

Berbalik ke balkan tadi,suasana sungguh amazing.diorg ni ada satu tabiat yang pada pendapat otak waras aku cukup patriotik.sepanjang 90 minit game berlangsung,mereka akan bernyanyi,melompat dan buatlah apa saja asalkan hiruk pikuk stadium tu.Berbanding dgn senario di stadium kita dimana suara2 pekikan ni hanya kedengaran apabila player makes mistake,referee error,n player miss chances which is aku katakan patriotaik.dan mereka akan salahkan player apabila national team kalah dan mendakwa player tak main bersungguh2 sebab tak patriotik.Patriotik atau tidak sekurang2nya bg aku player ada buat sesuatu untuk negara tapi rakyat Malaysia hanya sokong time menang.yang mana patriotik,yang mana patriotaik?

Bagi diorg,walaupun dah nampak chances nak menang itu takda tapi diorg keep chanting n singing for the team kerana bg diorg dgn tu sikit sebanyak bg semangat untuk yang bermain.paling tidak semangat tu naik 10%.Kat sini,dah la tak menyokong (cuma menonton) lepas tu disumpah seranah pulak..siapa yang nak bg semangat kat player2 kalau tidak yang ada kat stadium?

Kadang2 aku rasa sedih sebabnya aku rasa lebih seronok berada di stadium negara org berbanding dengan negara kelahiran aku.hujan api di stadium orang,hujan botol di stadium sendiri...

DELIJE SEVER (RED STAR BELGRADE)

Kualiti hampeh sebab masa tu aku study lagi,takda duit nak beli video cam,pakai henpon cokia jer.

video

Walaupun aku tak paham apa diorg cakap aku ikut je jerit setelah mamat sebelah aku cakap 'shout,UROS MISIC!'..layankaaaannn..(ini cuma liga daerah,bukan Liga Perdana diorg,bayangkan kalau Gombak vs Kuala Ketil mcmni punya sambutan)


video

Kat Malaysia ada jugak..cuma baru ada sekeping jer..heheheehehe

video


Bila la agaknya Malaysia nak jadi macamni...























25 February 2009

WaliMatul Urus




HMC Futsal Tournament 2009


Dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara diatas.

Adalah dimaklumkan,setelah diperkenan oleh tuan Yang Dipertua Negeri dan diperaku kesahihannya oleh Speaker Dewan Undangan Negeri,maka pemegang mohor2 besar diraja memaklumkan bahawa HarimauMalaya.com akan mengadakan Kejohanan FutsalTerbuka pada tarikh, masa dan tempat seperti berikut :-

Tarikh : 15hb Mac 2009 (Ahad)

Masa : 9.00 pagi

Tempat : HTO de Futsal, USJ

Tarikh Tutup : 8hb Mac 2009, 8.00 malam

Tarikh Undi : 13hb Mac 2009, 8.30 malam (HTO de Futsal, USJ)


Pihak Penganjur dengan ini menjemput pihak tuan turut serta dalam kejohanan ini. Pihak tuan boleh berhubung dengan Urusetia kami iaitu Matthew Yong (016-6975108, letissier_yong@yahoo.com) & Gozal (017-2049736, gozal@harimaumalaya.com) untuk keterangan lanjut serta memberi maklum balas sebelum 8hb Mac 2009.
Kehadiran pihak tuan adalah dialu-alukan.

24 February 2009

Unit Terroris Hitam Kuning

Remember lads,The mentality of Ultras is our own and difficult to describe, but it's clear where we've got our inspiration from.We are an ultras group and as every other ultras group we identify with the original ultras around the world. We have mixed and transformed this style to the conditions in Malaysia and in that way made our own mentality.We want to stand for a creative, active and fanatical support to National Team. Through constant singing, jumping, using of flags and so on we want to create a passionate atmosphere to bring our team to new victories. We go to the games for one reason only; to support the team visually and verbally.
The supporter culture and the support to your club are not only about supporting the team on the pitch, but also about prestige to other clubs and supporters. We want to make Malaysia the proudest team to represent. We want Malaysia to continue having the most aware and knowing supporters/supporter groups. Clear mentality, style and attitude is very important. Ultras Malaya and the supporters of the team shall never in the future be able to be laughed at or made fun of at any level.

The Ultras are guilty:
guilty for existing,
guilty for thinking,

guilty for living free in a world of slaves,
guilty for loving unconditionally ,
guilty for not selling themselves to modern football,
guilty for saying the truth,
guilty for supporting the colors refusing benefits and compromises,
guilty for believing,
guilty for not having bosses,
guilty for not buying a club,


guilty for daring for a belief,
guilty for serving an idea,
guilty for returning from the stadium without voice,
guilty for going on away games,
guilty for not wanting to be bought,

guilty for believing that friendship is an absolute value,
guilty for not being cowards,
guilty for having an own mentality, in a world of conformists,
guilty for still knowing to dream,
guilty for sustaining the banner (club, colors) and not the players,

proudly guilty for not ever being approved
guilty for living ULTRAS, forever !
THE GROUP,THE TEAM AND THE REST!!!
ULTRAS MALAYA
WE NOT LED,WE LEAD
UNTIL THE LAST REBEL...

23 February 2009

Hakikat Edisi Majal

Marilah aku ceritakan suatu kisah berkaitan tentang HAL ini.Seorang ahli serabut di dalam sebuah hospital BAHAGIA melihat sang doktor meniup tangannya kerana kedinginan suhu ekon di dalam wad tersebut.

"untuk apa anda melakukan perkara seperti itu?"soalnya.

Dengan yakin sang doktor menjawab,"sudah pasti untuk memanaskan".

Ahli serabut lantas memekik,"engkau pembohong!!..Ibu ku berkata dia meniup dapur untuk menghidupkan api,nenek ku kata dia meniup pelita untuk memadamkan api,abang ku berkata dia meniup trompet untuk membunyikannya,adik ku meminta aku sendiri meniup matanya untuk mengeluarkan habuk dari dalam matanya dan bapaku berkata dia meniup teh tarik untuk menyejukkan,dan sekarang engkau mendakwa perbuatan meniup itu berfungsi untuk memanaskan".

"Siapakah yang berani memberi satu makna untuk sesuatu hakikat selain dari kebanggaan intelek atau kebodohan jiwa?"

11 February 2009

Hakikat Kezaliman

Sepatutnya semakin banyak belajar semakin pandai,semakin lama hidup semakin matang atau semakin banyak berfikir semakin paham,akan tetapi hakikatnya diri aku semakin bodoh, dan semakin menggelabah dan semakin tak reti.Maka terpaksalah aku membelek-belek kelakuan manusia dan binatang mencari-cari makna dan hakikat kebenaran kerana aku sudah tidak mampu menilai dengan baik.Teringatlah aku akan peristiwa sekira-kira dua tahun yang lampau.Ketika itu aku bermenung-menungan di tepi hutan berhampairan kolam ikan di kaki banjaran titiwangsa sana.Sedang melihat kabus tebal menyelubungi hutan banjaran titiwangsa,pandangan aku tiba-tiba terlempar kearah seekor ibu ayam yang sibuk mengais-ngais dan mencakar tanah mencari makanan.Di belakangnya empat ekor anak itik yang masih kecil(sekira-kira baru beberapa minggu menetas)berebut-rebut mengutip makanan.

Lantas terpesonalah hati aku seraya berbisik `Alangkah mulianya hati manusia yang mengeramkan telur itik kepada ibu ayam ini kerana dapat juga si anak itik menumpang kasih setelah kehilangan ibunya semenjak di alam telur lagi`.Akan tetapi sebaik sahaja menghampiri kolam anak-anak itik tersebut terus turun berenang sebagaimana layaknya itik berenang.Lalu tercengang-cenganglah si ibu memerhati dari atas tebing.Apa bila si anak berenang keseberang,demikianlah juga si ibu berpeluh-peluh berlari mengelilingi kolam menunggu di seberang,apabila berpatah haluan si anak itik ke kiri,berlarilah pula si ibu ayam ke kiri.Maka huru haralah aku tengok si ibu ayam cuba menjaga anak-anaknya (yang sebenarnya anak itik) sedangkan bersukarialah si anak itik bergolek-golekkan di permukaan air.Rasa terpesona dihati aku tadi tiba-tiba bertukar kesal ke tahap karipap.Lalu keluarlah hukum kedua dari sanubari aku `Alangkah zalimnya hati manusia yang mengeramkan telur itik kepada ibu ayam ini,selama manakah si ibu akan berlari-lari mengepung si anak kerana bimbangkan keselamatannya? aku sebagai makhluk yang berperasaan dan berakal seharusnya menyelamatkan kerosakkan ini dari terus berlaku.

Maka bingkaslah aku bangun lalu mencari-cari akan budak penjaga kolam tersebut untuk membetulkan keadaan.”eramkan telur ayam kepada ayam dan telur itik kepada itik nescaya tidak akan berlaku lagi kezaliman dari tangan-tangan manusia”,khutbah aku kepada budak penjaga kolam.”Sesungguhnya tuan kolam ini telah mati hatinya kerana tidak memahami bahasa-bahasa alam”,Hukum aku kali yang ketiga untuk pagi yang indah tersebut.Dengan bersopan santun dan penuh berbudi bahasa budak penjaga kolam menjawab,”Tuan..ketahuilah bahawa kolam ini kepunyaan tuan dan tuanlah yang mengarahkan kesemua telur itik yang kami temui di tepi semak kepada ibu ayam tersebut”, aku terkesima. Serentak dengan itu fail-fail lama terbuka.Tanpa catatan haribulan yang pasti atau tarikh yang tertentu namun kisahnya amat jelas untuk aku baca dan imbas semula.Empat biji telur ayam hutan yang aku eramkan kepada itik juga mempersembahkan hakikat yang serupa.saban hari aku menziarah telur-telur tersebut dan menanti-nanti saat ia menetas.Cuma terlepas pandang seketika aku tiba-tiba ternampak empat ekor anak ayam hutan yang baru menetas berlari melintasi pagar dan terus masuk kehutan meninggalkan ibu itik yang masih mengeram...dan hari ini pada beberapa tahun kemudiannya aku melakukan lagi kesilapan yang serupa.Malah terus berulang-ulang dan aku menyedari perkara itu pada setiap kali ia berlaku.Bermula dari saat itu aku semakin berhati-hati sebelum menghukum sesuatu yang terlihat dengan mata, kerana hukum aku terlalu mudah berubah.

Menyedari hakikat itu aku mencuba methode yang baru demi untuk tidak menghuru-harakan alam sekeliling. aku sudah takut untuk campur tangan sewenang-wenangnya perihal makhluk-makhluk di sekeliling, aku tidak mahu kebodohan jiwa aku akan menambahkan HAL-HAL yg lain kepada makhluk-makhluk yang lain.Tersedar dari alam kestrebenan aku apabila suara keras budak penjaga kolam 1 sedang membebel menegur budak penjaga kolam 2 kerana kegemarannya memelihara burung.Sememangnya aku sedar keliling warung ikan bakar di kolam itu bergantungan sangkar balam dan tekukur.”zalim perbuatan kau ni tau tak,kau tak fikir ke anak bini burung tu tunggu laki dia..tunggu bini dia kat rumah.kau tangkap mak bapak dia..nanti anak-anak burung ni sapa nak jaga?”. Pantas hati aku menjawab,” tuhan”...ahhhh celaka sungguh.cepat saja aku campur hal makhluk lain.Walhal aku sudah banyak kali memperingatkan diri sendiri akan kebodohan aku mentafsir hakikat.Apa yang aku risaukan cuma HAL itu berlaku di depan mata aku sendiri.

Penjaga kolam 2 yang agak berumur dan agak wara` meneruskan khutbahnya tentang perlunya kasih sayang sesama makhluk.Sesekali terhamburlah akan hadisnya yang lengkap bersama matan dan sanadnya sekali serta huraian yang panjang lebar.kepetahannya berbicara memaksa aku memasang telinga menadah ilmu syariat yang sedap telinga aku mendengarnya.`Jangan kita menzalimi sesama makhluk,tidak ada kasih allah bagi orang yang tidak mengasihi`ujarnya lagi sambil mengelap tumpahan teh tarik di hadapan meja aku dengan sehelai tuala basah.Budak penjaga kolam 1 diam membisu sambil terus mengira sisik kaki tekukurnya.Mata aku hanya melihat puluhan ekor semut diatas meja di sapu dengan tuala basah sambil mulutnya terus menghamburkan nasihat-nasihat yang diselang-seli dengan firman dan hadis.Kepala aku semakin serabut-Bagaimana aku akan menerima nasihat orang berilmu yang menegur sedikit kerosakan sedang mereka melakukan kerosakkan yang lebih besar.