05 March 2009

Hidup Ini Hukuman

Hidup ini satu hukuman ..betul ke?Entah,tapi aku menjalani hidup ini dalam keadaan bertelanjang dan berpakaian.untuk semua muhrim yang sejalan ,sudah tidak ada rahsia..tapi yang tidak memahami atau kurang faham tentang rahsia hidup akan mudah untuk menghukum dari memahami..apa pun boleh..dan aku tak pernah menafikan semua jalan-jalan yang dipilih asal tidak berkepentingan..sebab yang tau itu Dia juga..Kebahagiaan yang nyata adalah bertemu dan bercerita dengan sahabat yang sejalan dan segelanggang,bercerita dan bermuzakarah,sebab ilmu bukan milik peribadi ,seeloknya dikongsi sama untuk kemantapan jiwa..tak elok disimpan sebab akan memungkinkan duduk dalam siri misterius yang tak berkesudahan,punya hukum sendiri yang akan memungkinkan keadaan murung yang menjurus kepada permasalahan jiwa..itulah.

Aku suka benda ni,yang lain tu yang bercirikan keduniaan cuma nak kaya saja..Tuhan,aku nak jadi kaya...HA HA HA...bukan untuk aku ,untuk tubuh yang satu lagi tu...sebab dia masih menjalani hidup didunia ni..kesian dia,....Dia pun dah mengaku tentang takdirnya,dan dia sedang menjalani hukum kalau itulah yang dikatakan karmanya....alahai hidup oh hidup..nak mati tak mati-mati lagi..

Apa yang dia tak pernah buat dalam hidup yang memungkinkan karmanya jadi sebegitu..memaki Tuhan,menderhaka,semuanya bolos dalam nafsu yang dienyahkan dari pemikiran sebab dia manusia yang tak punya hukum,maka sebegitulah ujian yang dihadapnya..syorga dan neraka ditendangnya atas keegoan sebagai makhluk yang terlalu akrab dengan dirinya...apa lagi yang tak dilakukannya..?Peradaban kadang membosankan tahap maksimum...manusia berpura atas ilmu nya..semua macam tahu..kalaui tahu usul itu bagus,at least faham asal usul..kalau setakat teori bersepah dalam kepala,baik dibuang dalam tong sampah...aku tak perlukan yang itu kawan,terlalu basic untuk aku berfikir,sebelum dan selepas sama saja..apa ni?kalau umur dah 70 tahun pun masih macam tu..its a complete game .duduk depan aku ,mandi bunga ...buang sial.tanamkan semangat diri..hehe,supaya boleh tegak seperti Alif duduk seperti wau..hahaha...mungkin ini iblis yang sedang berbisik,jangan diikut,bukankah aku ini ujian untuk semua makhluk yang cuba berdamping denganmu Tuhan...?

Cumanya kamu ni baik,tak pernah simpan dalam hati dan itu satu ciri yang bagus untuk seorang makhluk,bila berjumpa kita tak berdendam,ya cuma ilmu dan kefahaman yang menjarakkan keakraban,apa nak buat.jangan ambil hati yer,anggap ini iblis yang sedang menulis demi nafsu nya yang sedang bermaharajalela disinggah sana hati...Karam aku dalam laut yang kuciptakan...padan muka kau...hahahaha.Ok,semalam bercerita dengan sahabat,dan diceritakannya perihal sikap dan ilmu Imam Shafie yang sangatlah hebat..umur sepuluh tahun dan hafal 10,000 hadis..

Imam segala Imam itu Imam Malik..dan Shafie pun berguru dengan Malik sebelum dibukanya Mazhab Shafie yang menjadi ikutan kebanyakan kita disini...Emm,nanti sambung lagi lah..sakit perut..nak berak jap..

No comments: