25 March 2009

Corazon Escilako

video

Sepupu aku email aktiviti kotor diorg,enjoy..mcm cilake

24 March 2009

Alangkah..

kadang kala sang burung akan berkata, "wahai pendita yg bijaksana, alangkah baiknyer jika aku dijadikan manusia bebas mencorakkan hukum pada yg sedia ada." kadangkala ayam dan itik akan berkata, "wahai sang burung alangkah moleknya jika aku menjadi kamu bole melihat alam dan isi isi nya pada aras yang tinggi." tapi jarang manusia akan berkata, "alangkah baiknyer jika aku jadi ayam atau itik atau burung atau semut hanya mengikut hukum alam yg termaktub.

10 March 2009

Back To The Serabut...

Assalamualaikum wahai wali-wali allah sekalian-Selamat menyambut kedatangan tahun Baru untuk semua warga MALAYSIA dan kepada saudara-saudara kita yang berada di Afghanistan,Iraq,Afrika,Palestine dan Lubnan.Mudah-mudahan juga kita beroleh kemenangan dalam setiap pertandingan yang kita sertai sepanjang tahun ini.Jika pertandingan membeli kuih dan lauk pauk di pasar malam..mudah-mudahan kitalah orang yang paling banyak membeli kuih,jika pertandingan solat ..mudah-mudahan kitalah orang yang paling kuat memekik melalui mikrofon masjid...jika pertandingan membuat persiapan baju raya mudah-mudahan kitalah orang yang paling awal dan paling banyak menempahnya...jika pertandingan menghias rumah..mudah-mudahan rumah kitalah yang paling semak dengan barang-barang perhiasan untuk dipamerkan dan dimegah-megahkan kepada pengunjung dan jiran-jiran.Demikian jugalah di dalam pertandingan ibadah mudah-mudahan mata kitalah yang paling lebam kerana berjaga malam dan paling lusuh sehingga kelihatan kitalah yang paling soleh dan zuhud di mata rakan-rakan sepejabat.

Kerana tiada lain itulah jalannya agama pada zaman ini dan di amalkan kebanyakkan orang semau-maunya sehingga barang siapa memperbuat yang selain dari itu nescaya kelihatan sesatlah dia di mata orang banyak.Sudah agak lama aku tidak menulis di dalam sidang para monyet ,kerana sesungguhnya aku sedang melalui proses pemendapan yang agak panjang pada kali ini.

Kemalasan aku bukan lagi di tahap karipap malah sudah mencapai tahap malas seperti tepung pelita yang tidak pernah menyala walau pun sekali....kebodohan aku sudah mencapai tahap insputinsi marpulendes-dimana jika dirujuk kepada seluruh kamus dalam dunia ini tidaklah akan diketemui akan definisinya.Keserabutan masih seperti peringkat awal aku menulis di mana persoalan warna baldi dahulu masih jugalah belum terungkai.

Cuma beberapa minggu yang lalu aku terbaca akan sebuah berita di dalam akhbar-akhbar aliran perdana yang menyebutkan tentang perhimpunan 8000 mat rempit yang akan di anjurkan di bukit jalil oleh sekumpulan manusia yang aku lihat sungguh bersemangat dan berwawasan.Lantas teringatlah aku akan teka-teki aku yang berbunyi`Di atas lori ada motor,atas motor ada baldi,apakah warna baldi itu?`.Maka bersungguh-sungguhlah aku melihat clue-clue yang sudah diberi oleh akhbar arus perdana malahan tiwi juga menyiarkan kisah-kisah yang sama bertemakan `perhimpunan mat rempit` di dalam siaran warta berita jam lapan.Terlalu hampir rasanya aku akan menemui jawapan kepada teka-teki yang aku ajukan seketika dulu kerana bukan sahaja motor di perkatakan malah baldi juga aku lihat di pegang oleh mat rempit-mat rempit semasa menjalankan kerja-kerja amal membasuh longkang surau dan masjid di hadapan lensa kamera tiwi tempohari.Akan tetapi masih kabur jua jawapanya kerana timbul pula persoalan di kepala otak aku..sudah ada motor,sudah ada baldi....tetapi dimana lorinya? tanpa lori bagaimana aku akan meneka warna baldi tersebut.Tanpa lori teka-teki tersebut tidak akan lengkap selama-lamanya.Atau bolehkah aku mengandaikan sahaja manusia-manusia bijak yang membawa mat rempit ini berhimpun dan mendakwa ini suatu kerja amal di hadapan lensa tiwi sebagai lori kerana lori boleh mengangkut apa saja samada barang-barang berguna mau pun sampah.Tidak sebesar zarah pun otak aku mampu memikirkannya.

Benarlah seperti kata aku tadi..kebodohan aku sudah berada di tahap karipap..malah rasanya karipap sendiri pun tidak sebodoh aku.Seperti lazimnya apabila di dalam proses mencari jawapan menimbulkan terlalu banyak pertanyaan,maka aku akan simpan ia di dalam suatu file lain agar otak aku tidak meleleh melalui telinga.Apa yang boleh aku lakukan hanyalah menunggu dan memberi sedikit masa lagi sehingga tuhan sendiri memberikan jawapannya kepada aku melalui mulhim.Sabar lagi...sabar lagi...sabar lagi...sampai turja`un.

Sambil menunggu aku serungkupkan kepala aku dengan baldi untuk mengisi masa lapang.Bunyi hingar bingar sekeliling kedengaran agak perlahan dan berdesir.seronok jugak berada dalam kelainan ini. aku tidak nampak apa yang ada di luar baldi kerana kepala aku berada di dalam baldi.apa yang ada hanyalah bunyi yang tidak jelas dan depas depus napas aku sendiri sahaja.warna baldi lagilah tidak jelas pada penglihatan kerana apabila baldi di sarungkan ke kepala..maka ia menjadi terlalu hampir,apabila terlalu hampir..maka ia kabur.Apa sahaja yang terlalu hampir akan menjadi kabur.hahahahahahahhahahahahahahahahahhaha....itu suatu jawapan yang agak bernas dapat aku pikirkan sepanjang kepala aku berada di dalam baldi ini.

kemudian seseorang dari luar mengetuk baldi dengan kuat. aku terpana namun masih belum mahu keluar dari baldi tersebut kerana aku masih mahu meneka dan berfikir.

`Siapakah yang mengetuk baldi tersebut?`

`kenapakah dia mengetuk sedemikian kuat sedangkan dia tahu kepala aku berada di dalam baldi itu?`

`kalaulah hanya sekadar ketukkan dari luar baldi terdengar sedemikian kuat apabila gegendang telinga kita berada terlalu hampir dengannya..bagaimana pula saudara-saudara aku yang berada iraq,afghanistan,palestine dan lubnan menanggung bunyi letupan bom dan senjata api yang menghujani mereka saban hari?`

Apa pun alasannya...makhluk yang melakukan perbuatan tersebut sudah pasti tidak mempunyai sifat belas kasihan,tidak ada kasih sayang,tidak ada hati nurani,tidak yakin dengan tuhan???? aku tidak berani menjawap....bukan sehaja menjawap...membuka baldi yang masih menyerkup kepala ini juga masih belum berani kerana aku bimbang tidak boleh menerima kenyataan apabila di pertontonkan jawapannya.Kerana itu kadang-kadang aku rasa memang aku memerlukan masa pemendapan yang lebih panjang untuk memproses jawapan-jawapan untuk persoalan yang belum datang.

05 March 2009

Sampah

Aku rasa blog aku mcm gampang jer..kenapa org lain punya mcm best jer padahal blogspot jugak?

ini tidak adilll!!!!

Minta Perhatian Blogger Sekalian Alam


Diharap atas dasar persaudaraan sesama Muslim,sudilah membantu sahabat kita yang tengah serabut ni..kekekekeke

Hidup Ini Hukuman

Hidup ini satu hukuman ..betul ke?Entah,tapi aku menjalani hidup ini dalam keadaan bertelanjang dan berpakaian.untuk semua muhrim yang sejalan ,sudah tidak ada rahsia..tapi yang tidak memahami atau kurang faham tentang rahsia hidup akan mudah untuk menghukum dari memahami..apa pun boleh..dan aku tak pernah menafikan semua jalan-jalan yang dipilih asal tidak berkepentingan..sebab yang tau itu Dia juga..Kebahagiaan yang nyata adalah bertemu dan bercerita dengan sahabat yang sejalan dan segelanggang,bercerita dan bermuzakarah,sebab ilmu bukan milik peribadi ,seeloknya dikongsi sama untuk kemantapan jiwa..tak elok disimpan sebab akan memungkinkan duduk dalam siri misterius yang tak berkesudahan,punya hukum sendiri yang akan memungkinkan keadaan murung yang menjurus kepada permasalahan jiwa..itulah.

Aku suka benda ni,yang lain tu yang bercirikan keduniaan cuma nak kaya saja..Tuhan,aku nak jadi kaya...HA HA HA...bukan untuk aku ,untuk tubuh yang satu lagi tu...sebab dia masih menjalani hidup didunia ni..kesian dia,....Dia pun dah mengaku tentang takdirnya,dan dia sedang menjalani hukum kalau itulah yang dikatakan karmanya....alahai hidup oh hidup..nak mati tak mati-mati lagi..

Apa yang dia tak pernah buat dalam hidup yang memungkinkan karmanya jadi sebegitu..memaki Tuhan,menderhaka,semuanya bolos dalam nafsu yang dienyahkan dari pemikiran sebab dia manusia yang tak punya hukum,maka sebegitulah ujian yang dihadapnya..syorga dan neraka ditendangnya atas keegoan sebagai makhluk yang terlalu akrab dengan dirinya...apa lagi yang tak dilakukannya..?Peradaban kadang membosankan tahap maksimum...manusia berpura atas ilmu nya..semua macam tahu..kalaui tahu usul itu bagus,at least faham asal usul..kalau setakat teori bersepah dalam kepala,baik dibuang dalam tong sampah...aku tak perlukan yang itu kawan,terlalu basic untuk aku berfikir,sebelum dan selepas sama saja..apa ni?kalau umur dah 70 tahun pun masih macam tu..its a complete game .duduk depan aku ,mandi bunga ...buang sial.tanamkan semangat diri..hehe,supaya boleh tegak seperti Alif duduk seperti wau..hahaha...mungkin ini iblis yang sedang berbisik,jangan diikut,bukankah aku ini ujian untuk semua makhluk yang cuba berdamping denganmu Tuhan...?

Cumanya kamu ni baik,tak pernah simpan dalam hati dan itu satu ciri yang bagus untuk seorang makhluk,bila berjumpa kita tak berdendam,ya cuma ilmu dan kefahaman yang menjarakkan keakraban,apa nak buat.jangan ambil hati yer,anggap ini iblis yang sedang menulis demi nafsu nya yang sedang bermaharajalela disinggah sana hati...Karam aku dalam laut yang kuciptakan...padan muka kau...hahahaha.Ok,semalam bercerita dengan sahabat,dan diceritakannya perihal sikap dan ilmu Imam Shafie yang sangatlah hebat..umur sepuluh tahun dan hafal 10,000 hadis..

Imam segala Imam itu Imam Malik..dan Shafie pun berguru dengan Malik sebelum dibukanya Mazhab Shafie yang menjadi ikutan kebanyakan kita disini...Emm,nanti sambung lagi lah..sakit perut..nak berak jap..

03 March 2009

Tribute To ULTRAS


An Ultra has no name, only good friends know him. An Ultra has no face, most of the time a hood is covering his head, a scarf covering his mouth. An Ultras doesnt dress like others and doesnt follow trends and like the latest. When he walks the streets even though he has no supporter logos he is recognisable. An Ultra attacks if attacked, and helps when needed, they dont stop being ultras as soon as they take their scarf off and return home, they battle 7 days a week.



An experienced Ultra leads an example to the youth, the youth have respect for the older Ultra. The young ultras are proud while standing next to someone more experienced, they learn from the critics of the older Ultra, they go red when given a handshake from them. When normal people look at an ultra they dont understand him, but he doesnt want to be understood, or explain what he is about. Every ultra is different: there are those who wear supporter logos or club colours and those who have never had those things in their life. There are those who travel only with their group and those who are individuals and are their own group.




Ultras are different, but what unites them is their love for their club, their persistance to stay 90 minutes on their feet during the rain or cold, they are united by the warmth from chanting at full voice, united while sleeping in a half-drunk state on a train that is taking them from an away game, united by the convoy through the center of the away teams city, united by one sandwich which is shared amongst four of them after many hours of hunger, united by one shared cigarette, united by one look, by one ideal, by a one and only mentality.




All the things which unite us together, at the same time distance us from the rest of the world: from worried parents, from stupefied cousins, from scared school peers or co-workers, and from non-tolerating teachers or boss. Ultras is not vandalism or violence without reason, it is a persistant defence of a way of life, that has now fell in crisis because of social problems, because of stupid televisions, because of discos which attract more and more youth but most of all because of UN-JUSTIFIABLE REPRESSION. (by police and federations)


Being an ultra is all this and alot more, emotions and passion which you cant explain in words to people who dont wish to understand, and who would rather simply turn their heads and continue living behind glass, people who would never have balls to break that peice of glass and enter our world!

Kadang-Kadang

Kadang-kadang kita selalu rasa kita ni macam bagus walau taklah sebagus manapun.Kadang-kadang kita selalu berfikir yang bukan-bukan tentang orang lain walaupun kita tahu yang kita ni hanya tak lebih dari seorang penduga saja.Kadang-kadang kita terlalu yakin dengan pendirian sendiri hingga tanpa kita sedar ianya boleh mengkelepet diri sendiri...Kadang-kadang kita selalu fikir dia tu sukakan kita ke atau main-main walau dah 1000 kali dia kata dia sukakan kita.Kadang-kadang kita ni perasan yang kita ni Tuhan pun ia juga sebab,bila kita tengok sekeliling yang sumbang dimata kita hukum dan maki tak tentu pasal,walau niat kita baik,walau kita tahu ada cara yang lebih baik dari apa yang kita rasa..itulah masalahnya kita ni hanya manusia,dibagi akal kita kena gunakan sesempurna kita sebagai seorang manusia yang ada salah silap..

Kadang-kadang kita tengok sekeliling,macam2 senario sedang berlaku,terutama iklim politik kurang ajar yang semakin tak menentu,yang itu kata itu,yang ini kata ini..semuanya kerana kuasa dan nak berkuasa,walau semuanya tahu Tuhanlah yang lebih berkuasa..celaka!!

Kadang-kadang kita rasa sifat kita ni sesempurna Malaikat,kadang-kadang sehina binatang,ok lah tu at least kita mengaku juga buruk-baik kita..orang yang tahu dimana duduk dirinya disisi Tuhan adalah sesemulia makhluk.

Kadang-kadang kita mengeluh juga walau kita dah cakap kita redha pada hukum alam,ialah bila harga barang semua dah makin naik,terutama beras..bila pentadbiran hidup kita dan keluarga tergugat,so kita pun dah kelam-kabut.bila nak start makan ubi kayu atau ubi keledek pulak?Tuhan uji kita sikit je,tu pun kita dah mengeluh,yang hilang segalanya seperti di Palestin atau kebuluran di Euthopia tu lagi teruk dari kita so kita kena banyak belajar untuk mendalami makna Redha pada ketentuan.Kadang-kadang bila kita ada segalanya kita cuba untuk hidup selamanya kalau boleh,walau kita dah tahu kita ni disini hanya sementara.keinginan selalu buat kita lupa pada asal kita sebab kita tak nak usul yang asal.

Kadang-kadang kita ni bersifat selfish dan opportunis..kita kata itu garpu walau benda tu sudu.kalau seorang Leader cakap begini bahaya sebenarnya,yang follower kena ikut cakap dia,kalau dia kata itu garpu,walau pun itu sudu..yang follower dok kena ikut cakap dia,,ya itu garpu..sebab apa tu?sebab semua orang ada kepentingan untuk memiliki dan masing-masing takut akan kehilangan..walau pun hakikatnya kita akan kehilangan juga suatu masa nanti....

Kadang-kadang kita suka pada subjek Pantheisma dan kita dok cakap Pantheisma bukan Aithesma..ianya hanyalah konsep 'Manunggaling Kawula Gusti' jer.tapi orang dok ingat yang kita ni Aithest, Firaun..mana pulak boleh kesitu?..orang yang belajar mengenal Tuhan tak kan fikir kesitu..sebab ceritanya cuma dari Ada ke Tiada saja...simple je kan?

Kadang-kadang kita perlu bersyukur pada nikmat yang diberi,sebab kita diberi nafas untuk kita menghirup nafas walau kadang-kadang penuh dengan asap..tengokla betapa tak sayangnya kita pada badan sendiri..bukankah cinta perlukan pengorbanan..?

Kadang-kadang kita dok cover yang kita ni kuat walau sebenarnya kita sedang cover kelemahan kita..tapi asal kita kukuh dengan kedegilan dan sifat-sifat keakuan kita...jalan terus brader..apa hal lu tanggunglah sendiri..yang penting hidup mesti ada 'rugged'.

Dan bab kadang-kadang ni sampai mati pun takkan habis,,,itu lah..aku fikir kadang-kadang aku perlu melalut juga sebab bila otak kita menerawang tanpa arah,biasanya kita akan jumpa satu keputusan asal kita tak punya kepentingan yang besar untuk sesuatu itu..

Kadang-kadang aku ingin jugak tak berserabut..

02 March 2009

Kepak Kepung Kepak Kepuk

Semalam aku pegi bahau.Bukan ada undangan nyanyian atau jadi model perasmian produk jenama Gucci kat sana.sekadar memenuhi undangan kawan aku Hapis di majlis kepak kepungnya.Tak banyak yang nak diceritakan sepanjang majlis berlangsung sebab aktivitinya sama,makan nasik,minum sirap,isap rokok..mintak bunga telo.

Tengah stim layan nasik minyak ada pulak pertanyaan provokasi tak diundang menyumbat2 masuk lubang telinga aku..

"kau ni bila nak kawin?aku tengok kau semua cukup,keje dah ada,kete ada,rumah ada..bla..bla..bla...sampai bila kau nak usung anak dara orang kehulu kehilir ni?tau2 kang kembung.."

aku terpaksa menyambut dingin pertanyaan tersebut demi mengelakkan majlis perkahwinan bertukar menjadi majlis tahlil pada tengahari tersebut.

eh sedap betul la sirap ni,gula apa dia pakai haa??