09 December 2009

Selagi Hidup

Selagi hidup,hiduplah sepertimana yang kamu suka dan yang paling penting jalan terus beb!Pastikan value kebahagiaan itu diatas sekali melangkaui batas waktu mahupun wang ringgit.Duit tak boleh bawak ke mati beb,tapi bahagia itu inti rasa..rasa adalah nikmat,suka atau tak suka..Kalau kamu banyak duit,hati tak senang,pun tak guna juga..Tak ada duit pun susah juga..hahaha..Tapi kalau kamu pilih untuk jadi kaya,teruskan niat kamu..Jangan jadi macam aku..Aku memang gini,suka yang gitu-gitu saja..Kadang menyusahkan juga...

Sepatutnya tidak ada apa yang perlu dikhuatirkan tentang hidup dan mati,semuanya telah direncanakan sejak benih pertama kita dari dalam perut ibu lagi.Bukankah itu Tuhan punya kuasa..Cuma tahap yakin kita kepada makna hidup itu sendiri,yang itu bagus kalau kita pertingkatkan..Yang penting bersederhanalah dalam menjalani.

Ok,apa yang membahagiakan kamu?Anak-anak?Isteri?Famili?Wang ringgit atau emas dan permata?Kereta mewah yang tersadai disana sini?Baju-baju Bundle yang rare yang harganya cecah ribuan ringgit sehelai?Bisnis yang mencecah billion ringgit.Apa saja yang ada dibenak kamu.Itulah acuan dan hala tuju hidup kamu.Aku ada bersembang dengan kawan baik itu hari,tentang bahagia.Aku cakap,kalau kamu ada anak nanti,kamu akan berubah menjadi seorang manusia yang lebih berguna dan menghargai hidup.Bukannya tak ada anak hidup tak berguna.Pun berguna juga..Ini hanya pendapat aku tentang apa yang aku lalui.Kita lihat kawan-kawan kita yang dulunya tak macam orang,bila dah berkeluarga berubah 100%.Itu bukannya dibuat-buat..Itu fitrah alam dan manusia.Biasanya laki bini yang dah berkahwin lama tapi tak dapat anak,pun ada solutionnya..Itu namanya hidup..ada yang kita suka,ada yang kita tak suka.Takkan pasal bab yang tak suka kita nak memaki takdir pulak.Memaki takdir samalah maknanya dengan kamu memaki Tuhan.Tapi kalau kamu nak maki jugak,makilah..ha ha ha..Gerenti kamu akan dapat jawapannya.Ahli falsafah,Osho kata..Benci pun sebahagian dari makna cinta dan kasih sayang juga,Sebab ianya masih dalam subjek kecintaan.Love and hate.Jadi kalau kamu tak puas hati juga dengan takdir kamu,kamu boleh mengadu degan Tuhan dalam konteks yang lebih matang..tak semestinya ada elemen romantik disitu.Tak semestinya kena ada sedu sedan..Kamu boleh mengadapnya dengan dada yang lapang,jiwa yang tenang..Neutral.Itu yang terbaik.Itu keyakinan yang mutlak.Walhal sebelum ada ingat dalam otak kamu,Dia telahpun tahu segalanya tentang semalam,hari ini dan esok kamu.

Dulu,suatu masa dulu..aku agak extreme dalam mendalami ilmu agama.Jadi aku ada banyak kawan-kawan yang sealiran,yang senior dan junior..Perjalanan yang extreme biasanya banyak part yang tersasul..Jadi aku suka provoke..sangat sarkastik..Yang member aku sorang ni dok bercerita tentang rasulullah dan cerita-cerita para aulia,dan aku just provoke saja..Bukannya apa..nak menguji saja.Tapi kawan aku ni dia senyum saja,dia relaks....So sepuluh tahun lepas tu..Aku berguru pulak denagn sorang lagi Guru agama..Yang mana guru agama aku ni member baik,maknanya seguru dengan kawan yang aku selalu kondem tu...Its a small world..Jadi aku tanya dia..kenapa dulu aku selalu provoke,kau senyum je?Dia cakap...Aku suka kau melalui proses demi proses...Oh,begitu rupanya..ha ha ha...Kalaulah kita tahu yang hidup ini hanyalah sekadar permainan..Kita akan lebih relaks menghadapinya..tak percaya?Trust me..

1 comment:

Honey IsyQi said...

juz one word...agree!