20 December 2009

Tangisan Marhaen


Seperti yang kita ketahui, prestasi pasukan negara kita tak sebaik yang kita harapkan.. tapi aku selalu bangga dengan mereka kerana mereka mempunyai supporter fanatik yang akan membuat penonton lain meremang dengan sorakan-sorakannya..

Supporter.. mendengar perkataan ini sahaja pasti fikiran kita langsung tertuju pada bolasepak.Ya, supporter dan bolasepak ibarat aur dengan tebing.bagai isi dengan kuku.Dimana ada bolasepak, di situ ada supporternya..

Betapa bangganya aku kalau sebuah media massa atau apapun membahas tentang fanatisme para supporter. Berlaku jujur,pertama kali aku merasa bagai suatu semangat yang merasuk dalam jiwa aku adalah pada tahun 2003,ketika menonton perlawanan bolasepak antara pasukan Besiktas menentang Karsiyaka. Ketika itu aku duduk dikelompok CARSI (penyokong Besiktas).Yang aku tonton bukan permainannya tapi gelagat dan sorak-sorai sang penyemangat menyanyikan chant-chant yang membuat mata aku berkaca-kaca. Mungkin sebahagian akan mengatakan aku melebih-lebih, namun bagi orang yang pernah merasainya dan memang cinta akan bolasepak, kata ‘melebih-lebih’ itu tak akan keluar dari mulutnya..


Namun berkacanya mata aku itu ada dua sebabnya.Yang pertama kerana semangat menyokong yang ditunjukkan oleh CARSI terhadap Besiktas dan yang kemudian pula adalah perasaan sedih kerana aku tak dapat merasai suasana dan atmosfera seperti ini di tanah air sendiri.Sungguh jauh jurang perbezaan antara supporter kita dan mereka dimana mereka sentiasa mendukung pasukan kesayangan mereka tak kira kalah atau menang malah sanggup mati untuknya sedangkan di sini,menang dikritik..kalah dicaci hina.Dan apa yang ketara diantara kebanyakan peminat bolasepak disini terlalu mengagung-agungkan bolasepak moden.

Bukan sahaja pasukan dikutuk dikeji, malah ada juga individu yang mempersoalkan mengapa aku dan rakan-rakan terlalu taksub mendukung pasukan Negara sedangkan jelas, apa yang kami lakukan adalah untuk menyemai rasa cinta dan nasionalis terhadap negara kami dan Negara ‘mereka’. Sepatutnya persoalan itu yang layak diutarakan kepada mereka.kenapa?

Kalian yang mencaci di sana, kalian tak pernah lalui bagaimana susah payah kami supporter mengharungi cacian dan hinaan dari orang seperti kalian demi memartabatkan maruah Negara.Jangankan untuk berjalan bersama, menampakan muka dengan lambang kebesaran pun kami sudah dicaci dari jauh.Mungkin itu hal biasa menurut kalian, tapi menurut kami itu hal yang menyakiti batin kami. Kalian mungkin tidak merasakannya dan membuat kalian terus dan terus melakukannya. Mungkin kalian takkan merasakannya kerana nasionalisme dalam diri kalian semakin pudar..

Siapa lagi yang akan menyokong Malaysia selain daripada rakyatnya sendiri? Tak usah kita berharap peminat bolasepak Eropah akan menyokong Malaysia kerana sesungguhnya mereka tak akan! Tak salah untuk mengagumi kelab-kelab besar seluruh Eropah tetapi adalah sesuatu yang sangat tidak patut jika sanggup memperlekehkan Negara sendiri dan membanding-bandingkan prestasi kita dengan yang lain kerana apa yang kita ada,itulah yang kita akan perjuangkan. Malaysia tetap Malaysia.Tak akan jadi seperti yang lain.
Tahniah utk King Gobal dan anak buah.Penantian 20 tahun sudah berakhir.Teruskan usaha tingkatkan semangat.Kami akan tetap mendukung siapa pun yang membawa nama Malaysia.Kepada FAM,kiss ur royal ass!

No comments: