30 December 2008

HomoSapien Terdidik

setelah ku baca ku tenung ku teliti ku pandang dari atas kebawah dari bawah ke atas dari kiri kekanan dari kanan ke kiri dari silang terbalik dan dari terbagai segala bagai sudut 360 darjah. Sekiranya kurang 30 darjah atau sepuluh darjah sekali pun nescaya tidak bulatlah pandangan itu.Sesungguhnya satu bulatan itu 360 darjahlah jumlahnya sebagaimana yang di sebut oleh bijak pandai ilmu matematik.Maka setiap pandangan bagi setiap suatu HAL haruslah mengambil kira pertama-tamanya dari sudut agama dan tauhid,kemudian dari sudut kemaslahatan umum baik dari sudut sains dan matematik,sudut kesusasteraan dan bahasa,sudut kesihatan,sudut saikologi kemanusiaan dan beberapa sudut lagi yang menyempurnakan pertimbangan sesuatu HAL.Dengan banyaknya pertimbangan itu maka banyaklah ilmu yang akan di kutip sehingga tidaklah mudah dan pantas bagi kita meletakkan sesuatu hukum dalam sesuatu permasalahan.Proses menjaga yang sedemikian itu lah yang di sebut Wara` didalam bahasa arabnya demi menghindarkan kita dari syirik yang nyata serta yang tersembunyi...

sudilah kiranya aku membentangkan bahawa apa yg telah aku simpulkan melalui proses melihat memandang mendengar memikir menghayati , dan juga lazimnya pada yg mengaji amnya, hanya tertumpu pada asbab dan musabab. Sebab asbab musabab dan apa jua panggilan tuan tuan sekelian, hanya tertumpu pada satu penyebab, tidak mau terkelepet dan tidak mahu mengikut arus orang ramai yg seadanya.

Mungkin, dan mungkin silap aku jua, aku lupa bahawasanya Allah SWT mempunyai rancangan Dia yg tersendiri yg tak dapat kita menjangkau walau dari bulan maupun taik bintang sekali pun. Barangkali kita terlalu berjaga jaga agar tidak termasuk dalam jurang yg dalam yg maha gelap lagi kelam. Sebab pada kebiasaannya manusia itu takut pada sesuatu yg tak pasti yg gelap lagi suram yg tiada cahaya mau pun cahaya dari torchlight dapat menembusi gelap gulita itu. Andai ada keyakinan yg maha yakin maha tinggi pada keEsaan Allah SWT pastinya akan terpancar sedikit cahaya menerangi suram kelam gulita itu walaupon terperuk jauh di dasar lubuk.

Mahu aku bertanya pada sahabat sekelian, hati itu diduduki oleh siapa? Akal tu di kontroli oleh siapa? Biler berlaga berdua nya , siapa yg menjadi pengacara serta pengadilnya?

sahabat2 yg bijaksana, seandainya ada seekor monyet tetiba makan nasi beriyani dan tak mau pisang yg lazimnya menjadi makanan monyet, apakah tuan tuan akan kata monyet itu bukan lagi monyet ?

paham aku cuma satu,jadilah akan monyet tu monyet yang berilmu, moden dan berduit kerana mampu membeli nasi beriyani itu...

tapi mana dia dapat kebersungguhan utk mencari duit membeli nasi beriyani itu sudah tentu dari keboringan dalam memakan pisang. berterima kasih akan monyet pada pisang itu kerana pisang, monyet itu sudah rasa kesedapan pisang itu. itu sudah satu nikmat.mencarilah monyet akan nikmat lain plak tanpa lupa, pisang itu tetap menjadi tandan pisang diruang kamar beradu sesudah kenyang memakan nasi beriani.kenapa digantung tandan itu kat bilik? pasti utk monyet tidak alpa, lupa dan pelupa serta menjadi hambaNya yang bersyukur.tapi bila dah pokai, makan jugak monyet pisang itu.

kenapa?
sebab itu dah fitrah monyet... pisang buruk atau pisang baik.. pilihlah monyet itu nanti...

monyet beriani atau monyet pisang.dia tetap monyet yang akan silap jugak memilih.walaupun sudah termakan lada pasti suatu hari tercekik dalam memakan KFC bertulang,tersedak dalam minum kopi susu,sebab terlebih susu atau terlebih kopi.

belajar perlu belajar,takkan putus sampai mati pun.pasni monyet nk blajar mkn pizza plak dekat Darussalam.apa yang monyet tahu, makan yg ader cop HALAL...

No comments: