30 December 2008

Epilog Tahun Lama Sebelum Tahun Baru

aku rasa tak payah jadi cerdik.tak payah jadi bijaksana.tak payah nak jadi genius sangat.cukuplah kalau kita sedar.memadai dengan sikit faham dalam otak dan akal fikiran yang kita ni manusia.memang takkan ada yang sempurna dalam konteks menjalani kehidupan di alam malikul biol.di alam malikul biol warna-warna baldi kelihatan kelam.berkata syeikh di alam malikul biol 'berada di alam malikul biol lebih baik seribu tahun berada di alam lailamajnun'.

Selesai sudah merenungi setahun episod kebiolan...

Aku masih baru...walau dah hijau gelap, teringin benar nak tahu.
Satu ketika heboh kisah si anak mengadu hal...siibu bapa pengamal ilmu sesat. Larilah Si guru serta para pengikut kerana diserbu. Si anak lantang bertindak menyalahi orang tuanya. Maka yang kurang tahu berlagak kononnya tahu hendak menangkap. Anak...tanpa orangtuamu siapalah diri kamu? Tergamak menghukum tanpa sebarang tahu.Tidakkah memfitnah lagi memburukkan orangtua satu perbuatan derhaka. Kalau tak setuju jgn diturut apa lagi dihina. Dah depan mata terlepas jua.

Disuruh duduk, maka duduklah ia. Disuruh makan lalu makanlah ia.....tapi asal tengok je karipap, bedal aje. Tidaklah diambil kira ianya berintikan sardin ke, sayuran ke, daging ke.bukan kerana tak nak ambil tahu, tapi lebih kepada buta kayu. Itulah dunia hari ini, mencari kemewahan bagaikan hidup beribu tahun. Walhal roh singgah sebentar di badan. Lupa mencari Pencipta, kira lupa Tokey lah.

hidup ibarat bazar Ramadhan.ada bermacam pesen kuih aneka warna dan rasa.nafsu ibarat karipap.dengan tiba tiba "Karipap' telah menjadi pandai bersempena dengan 'Bazar Ramadhan" yang ada di setiap selekoh jalanraya.kelihatan Karipap telah diangkat ke darjat yang sangat tinggi, melampaui kemuliaan kuih bangkit yang tak bangkit bangkit semenjak dari awal kejadiannya.Karipap juga telah mengatasi kepopularitian Mawi serta Cucur Badak dan juga Kuih Kasui dari segi undian SMS semenjak Akedemi Bazar Ramadhan berlangsung.Karipap juga telah disanjung dan dipuja melebihi dari puji pujian kepada Ayah Pin oleh pengikut2nya. Orang ramai telah menubuhkan Kultus Karipap di kotak fikiran mereka sejak dari Jam 11 pagi lagi setiap hari...Ingatan serta zikir terhadap Karipap makin menjadi jadi menjelang Jam 3 hingga jam 6.30 ..yakni waktu puncak Enchek Karipap mencapai tahap sawai paling tinggi dari orang ramai.

Disebabkan fenomena tersebut..Enchek Karipap cuma mendengus ..."Elehhh" sewaktu membaca tentang kemunculan Gula Melaka Ayah Pin yang baginya bukanlah satu saingan.malah Popiah Basah, kering serta lembab pun seakan akan memunjukan rasa iri hati mereka.Akan tetapi cuma Enchek Apam Balik sahaja menunjukan ciri ciri jejaka Cool kerana beliau sedar bahawa itu cuma fenomena sementara dan bermusim.kerana beliau pasti orang ramai pasti akan mencarinya semula bila musim telah tamat kerana hanya Enchek Apam sahaja yang akan dapat Balik.

lalu buah pinggang aku terfikir..Apakah ini bermakna kita harus menjadi APAM supaya perjalanan kita ini akan selamat?

tiba-tiba ilmu aku bersuara " tak perlulah kita menjadi APAM .sedangkan menjadi Ayah Pin pun tak seselamat mana sekarang ni, ini kan pula menjadi Apam Balik...yang tak tau mana dia nak pegi...yang dia tau dia nak balik saja...nak balik pegi mana,dia pun tak tau. jadi adalah sangat elok rasanya jika kita menjadi kita, dan mereka menjadi mereka, aku menjadi aku,kau menjadi engkau"

logik akal pula mencelah "kita tidak perlu menjadi Karipap mahupun Apam atau apa jua seangkatan kuit muih yang lain. Sebaliknya kita perlu memakan karipap atau apam tersebut untuk menjamah kelazatannya. Kelazatannya bertambah apabila sambil menikmati juadah tersebut sekiranya kepala kita tersangkup di dalam baldi yang tidak pasti apakah warnanya...
Persoalan warna baldi tersebut semakin pudar dari ingatan sewaktu menikmati karipap dan apam itu. Setelah kekenyangan, maka akal malas berfikir dan langsung terlelap sambil baldi tertangkup di kepala"

ketika itu muncul pula iman yang takbur "lantas berhujah,

"Adapun pada tafsiran hamba yg lemah, hakikat itu hanya pada tersurat sedang tersirat itu tak lebih dari tambahan semata. Maka adanya tersirat itu bergantunglah atas pada apa dihajatkan. Jika baik maka baik adanya dan jika buruk maka buruk adanya, begitulah ketetapan PENCIPTA buat hambanya yang lemah. Namun jika baik maka buruk maksudnya begitu pula buruk maka baik akhirnya tidaklah layak hamba mena'akul kerna ia hanya berhak pada sang PENCIPTA."

setelah mengambil napas sesedut dua,disambungnya lagi.."Sesungguhnya sudah tersurat akan wujud nya pelita itu untuk menerangi dan adalah bukan hakikat pada pelita itu untuk menggelapkan kegelapan. Sudah tersurat juga bahwa pelita itu memerlukan minyak untuk proses membakar sumbu maka jika tiada adanya minyak tidak pula sumbunya menyala. Dan sudah hakikat juga bahawa sesungguhnya sumbu itu perlu dibakar dengan api supaya ia terbakar dan sudah ketetapan PENCIPTA untuk hambanya yang lemah bahwa sumbu tidak akan terbakar dan pelita tak akan menyala jika tak dibakar akan sumbunya itu. Namun bukanlah HAK hamba untuk mena'akul bagaimana pula terjadinya pelita menyala tanpa api dan minyak kerna itu adalah HAK PENCIPTA adanya. Maka tersiratnya disini yang boleh dita'akul adalah dari banyak jurus seperti mana kebebasan yang telah PENCIPTA berikan untuk hambanya berta'akul."

"Maka adanya antara yang sempat hamba terlihat adalah pada perihal pelita tak berminyak atau tak dinyalakan api itu maka tidaklah lain dari melarikan diri dari hakikat kewujudan pelita itu untuk bersinar menerang kegelapan. MANUAL yang diberi sang PENCIPTA tidaklah lain dari tujuan menerangkan menyuluh di kegelapan dan bukanlah untuk menyediakan segala macam kekusutan serta kesusahan sehigga tersungkur padanya hamba-hamba tersadung kayu yang menunggul. Adalah tidak bermanfaat lagi padanya pelita jika lari dari hakikat dan tiadalah guna pelita bila lari suratannya. Namun atas inovatifnya umat manusia atas kebebasan dan keterangan PENCIPTA maka lahirlah lampu letrik tang tak perlu menggunakan minyak dan api namun masih menggunakan matlamat, suratan pada hakikat keterwujudan yang sama," terangnya setelah nafas tersangkut di buku lali.

Hasad pulak datang membantah..dengan satu napas.
"humang aiii...kalah ayah pin...berkajang...apo ekau cito pelito,sumbu,minyak bobahgai ni ha...
kalau ekau nak cito bab cahayo...cahayo yo lah..full stop.takdo cito sumbu,minyak,pelito,mancih api pabagai...."cahayo" tajuk eh...itu lah hakikat eh..yang lain tu..syariat..pelengkap....dah tak yah cito dah...ini ekau cakap bebolit bolit...nampak macam karyawan..tapi tak ketahuan..apo lah ekau ni...udah..kalau nak belajar...poie boli karipap dulu kek bazar ramadhan..."

No comments: